ساماندهی حوض‌خانه «رستم‌بیگ» مهاباد آغاز شد

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی مهاباد از آغاز ساماندهی حوض‌خانه رستم‌بیگ مهاباد با مشارکت شهرداری این شهرستان خبر داد.

ناصر صدفی با اعلام این مطلب به کردپرس گفت: در فاز نخست مقرر شده است تا ساماندهی محوطه این حوض‌‍خانه انجام شود و پس از ساماندهی این محوطه به نگارخانه تبدیل می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی مهاباد افزود: در فاز دوم بنای حوض‌خانه با هزینه شهرداری و زیر نظر کارشناسان این اداره مورد مرمت و نورپردازی قرار می‌گیرد.

او گفت: قدمت این حوض‌خانه به دوران صفویه برمی‌گردد و کاربری آن به‌صورت وضوخانه و غسال‌خانه بوده که هم‌اکنون نیز فعال است.

به گزارش کردپرس، حوضخانه رستم بیگ در سال 1130 هجری قمری به دستور شخصی به نام رستم بیگ در شهر مهاباد ساخته شد. این حوضخانه که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است در میان دو حوض خانه "شاه درویش" و "عباس آقا" واقع شده است و با وجود گذشت سالیان طولانی از قدمت آن هنوز هم جلوه زیبایی از خود را به نمایش گذاشته است.

این حوضخانه با عنوان و هدف محلی برای وضو گرفتن ساخته شده است لذا معماری آن بسیار ساده و به صورت چهارگوش می باشد و سقف آن را به صورت گنبد دار طراحی کرده اند. در حالت کلی معماری به کار رفته در ساخت بنای حوضخانه رستم بیگ برگرفته از معماری سنتی ایرانی است و بنای آن در یک طبقه و به صورت چهار طاق گنبد دار است و از تزیینات به کار رفته در ساخت این بنای تاریخی می توان به نمایی که در قسمت بالای سردر قرار گرفته اشاره کرد که آجرهای به کار رفته در آن به صورت کله راسته هستند.

سنگ، آجر چهارگوش قرمز، ملات گچ و خاک و موزاییک از جمله مصالحی هستند که در ساخت این جاذبه تاریخی بی نظیر به کار رفته است.

در مکانی که حوضخانه رستم بیگ احداث شده است قناتی که به صورت دائمی داری آب وجود دارد. آب از قنات به داخل حوضخانه هدایت شده و از سمت دیگر آن خارج می شود.

کد خبر 39047

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha