موانع تشکیل به موقع دولت در عراق

سرویس جهان- حمزه حداد معتقد است عدم اعتماد به سیستم سیاسی در عراق، عدم استقبال جریانات سیاسی برای ایفای نقش اپوزیسیون و ایجاد سیستم نانوشته تقسیم قدرت میان تشکل های قومی و مذهبی از جمله عوامل عدم به موقع تشکیل دولت در کشور عراق است.

به گزارش کردپرس، بیش از یک سال از برگزاری آخرین انتخابات پارلمانی در عراق گذشته است اما هنوز دولت جدیدی پدید نیامده است. در این مدت مناقشات زیادی بر سر نحوه ائتلافها و این که کدام جریانات قدرت را در عراق در دست بگیرند بوجود آمده است.

حمزه حداد، تحلیلگر عراق که در زمینه تشکیل دولت در عراق تخصص دارد، در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، به بررسی عوامل بازدارنده در تشکل به موقع دولت در عراق پرداخته است.

او در بررسی های خود پی برده است که تشکیل دولت در عراق، به طور متوسط و از زمان برگزاری انتخابات تا معرفی کابینه، بیش از 5 ماه زمان می برد و در مورد آخر به نظر می رسد که به یک رکورد جدید دست یافته است.

او معتقد است مردم به سیستم سیاسی و تقسیم قدرت در عراق اعتماد ندارند و این از جمله عوامل عدم تشکیل به موقع دولت در این کشور است.

او معتقد است اختصاص سهم مشخص از قدرت به کردها، شیعیان و یا سنی ها در هیچ کدام از قوانین عراق به صورت مکتوب و مشخص ذکر نشده است و تشکلهای قومی و مذهبی بر اساس توافق کرسی قدرت را میان خود تقسیم کرده اند.

حمزه حداد از جمله موانع جدی در ایجاد یک قدرتمند در عراق را عدم رغبت جریانات سیاسی برای کنار رفتن از سفره دولت و پیوستن به جریان اپوزیسیون برای نظارت بر عملکرد دولت عنوان کرده است.

این کارشناس عراقی معتقد است بار دیگر دولت توافقی جدید با حضور طیف وسعی از جریانات سیاسی در عراق تشکیل خواهد شد اما برای ایجاد یک سیستم سال سیاسی در عراق، به تاسیس نهادهای غیردولتی جدید، جریانات سیاسی جدید و دیدگاه فراختر نسبت به مسائل این کشور نیاز است.

کد خبر 38916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha