351 فقره پروانه بهره برداری معادن در کردستان موجود است

معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه 351 پروانه بهره برداری در بخش معدن استان موجود است، گفت: در حال حاضر از معادن استان 23 نوع ماده معدنی استخراج می شود.

به گزارش کرد پرس، مهدی سیفی باغی خانی گفت: در سال جاری 10 فقره پروانه بهره برداری، 9 فقره گواهی کشف و 25 فقره پروانه اکتشافات با اشغالزایی 112 نفر صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه 215 معدن فعال، 131 معدن غیر فعال و 5 معدن در حال تجهیز در استان وجود دارد، افزود: میزان استخراج سالانه این تعداد پروانه بهره برداری صادر شده در بخش معدن استان بیش از 21 میلیون تن ماده معدنی است.

معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه هم اکنون 58 درصد معادن استان فعال است، اظهار کرد: تعداد 131 فقره از معادن غیر فعال بوده که بیشترین این تعداد در حوزه سنگ لاشه، شن و ماسه کوهی بوده که به دلیل رکود صنعت ساختمان در حال حاضر غیر فعال شدند.

سیفی باغی خانی ادامه داد: در خصوص شن ماسه های رودخانه ای و طرح های عمرانی هم در سال 1400 تعداد 25 فقره مجوز برداشت موقت صادر شده است.

وی یادآور شد: در سطح کشور حدود 81 گونه ماده معدنی شناخته شده که در این میان کردستان به دلیل وجود ذخایر قطعی به میزان حدود 600 میلیون تن با تنوع بیش از 25 نوع ماده معدنی یکی از استان های غنی و استراتژیک کشور در این زمینه محسوب می شود.

معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: بیشترین معادن مهم استان شامل طلا، سنگ آهن، منگنز، باریت، انواع سنگ های تزیئنی، سیلیس، فلدسپات، پوکه معدنی، شیل، خاک رس، سنگ لاشه و مخلوط کوهی است.

سیفی باغی خانی با اشاره به اینکه در سال 1400 میزان استخراج واقعی استان 13 میلیون تن بوده است، گفت: سرمایه گذاری در این حوزه نیز بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تنوع مواد معدنی این استان و تلاش سازمان برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باعث شده است که صنایع معدنی در یک دهه اخیر رونق یافته و در حوزه های طلا، آهن، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی واحدهای زیادی احداث یا در حال تجهیز هستند.

معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: در حال حاضر از معادن استان 23 نوع ماده معدنی استخراج می شود.

کد خبر 38914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha