کمبود «پیت حلبی» و «هجوم مردم» دو متهم جدید کمبود روغن در بازار

سرویس ایران- در حالی که گزارش های رسیده از اکثر شهرستان های کشور نشان دهنده کاهش عرضه روغن خوراکی از سوی برندهای مشهور است، مسئولان امر، مشکل تامین «پیت حلبی» برای روغن جامد و همچنین «هجوم مردم» به بازار را دلیل این کمبود اعلام می کنند.

به گزارش کُرد پرس، روغن جامد حلب 4.5 و 17کیلوگرمی، به‌ویژه در شهرستان‌ها نایاب شده است. از چندی پیش متولیان تنظیم بازار بر توزیع انواع روغن نباتی مایع سرخ‌کردنی و پخت‌وپز مورد نیاز خانوارها از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأکید دارند، اما گزارش های میدانی از وضعیت توزیع روغن نباتی در این فروشگاه‌ها نیز نشان می‌دهد این روزها از توزیع روغن نباتی مایع برندهای مشهور مانند کانولا، ورامین، آفتاب یا برخی انواع روغن مانند کلزا و ذرت در این فروشگاه‌ها خبری نیست و فقط محصولات بی‌کیفیت برندهای گمنام به‌صورت محدود در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

از سوی دیگر کاهش شدید عرضه انواع حلب روغن نباتی جامد، که بیشتر در شهرستان‌ها یا برای مصارف صنعتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب نایاب شدن و افزایش شدید قیمت حلب 4.5کیلوگرمی روغن نباتی جامد تا مرز 200هزار تومان و تشکیل صف‌های خرید روغن مایع در برخی مناطق کشور شده است.

این روزها برخی انواع روغن نباتی، تولید شده با برندهای مشهور، از طریق فروشگاه‌های مجازی با قیمت‌های بالاتر به مشتریان عرضه می‌شود. برخی برندهای روغن نباتی هم با سو استفاده از فرصت پیش آمده سایر محصولات خود، مانند چای را به همراه روغن نباتی به بنکداران و مصرف‌کنندگان، البته به اجبار، می‌فروشند. کمبود روغن نباتی جامد به‌دلیل مشکلات تامین حلب و جای خالی انواع روغن نباتی پخت‌وپز و سرخ کردنی برندهای مشهور از قفسه فروشگاه‌ها در حالی است که متولیان تنظیم بازار از نبود مشکلی برای تامین روغن نباتی مورد نیاز خانوار خبر می‌دهند.

«پیت حلبی» متهم تازه گرانی روغن

در دور قبلی کمبود و افزایش شدید قیمت روغن نباتی مشکلات تامین و تخصیص ارز برای واردات روغن خام مورد نیاز کارخانه‌های روغن کشی، علت اصلی مشکلات بازار این کالا اعلام شد و سرانجام با اقدامات انجام شده برای تخصیص ارز و تامین روغن خام و حتی استفاده از ذخایر استراتژیک، وضعیت توزیع روغن بهبود یافت. اما در دور جدید کمبود و گرانی روغن نباتی به‌خصوص انواع جامد این محصول، کمبود حلب به‌عنوان متهم اصلی کمبود و گرانی روغن اعلام شده و متعاقب آن اخباری مبنی بر عرضه روغن جامد 4.5کیلوگرمی در بسته بندی نایلونی نیز منتشر شده است. چنان که یکی از مسئولان وزارت صنعت اعلام کرده است: مشکل روغن جامد، تولید نیست، بلکه تولیدکنندگان در تامین حلب‌های بسته‌بندی این روغن با مشکل مواجه شده‌اند که بنا شده تغییراتی در بسته بندی آنها ایجاد شود تا مشکل عرضه روغن نیمه جامد هم حل شود

«هجوم مردم»!

از سوی دیگر رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی ایران نیز از فروکش کردن تلاطم بازار با توزیع روزانه ۴ تا ۵هزار تن روغن نباتی در کشورخبر داد و گفت: به‌طور متوسط روزانه ۴ تا ۵هزار تن روغن نباتی در سطح کشور توزیع می‌شود.

ابوالحسن خلیلی، افزود: توزیع روغن زیرنظر سازمان‌های صمت هر استان انجام می‌شود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به‌صورت مستقیم دارای سهمیه خاص برای عرضه روغن نباتی به مصرف‌کنندگان هستند. او با بیان اینکه اکنون بخش عمده‌ای از روغن خام برای تولید روغن خوراکی در داخل از محل واردات تامین می‌شود، افزود: قیمت روغن خام در بازارهای جهانی بیش از 100 تا 150دلار افزایش یافته که این امر بر قیمت تمام‌شده روغن نباتی تصفیه شده مورد مصرف خانوار در کشور تأثیر مستقیم دارد. خلیلی به تلاطم بازار روغن نباتی در هفته‌های گذشته اشاره کرد وگفت: طی 8‌ماه گذشته در تولید و توزیع روغن نباتی در احجام مصرفی خانوار در کشور مشکلی وجود نداشت، تا همین 2 هفته پیش نیز فروشگاه‌ها مملو از روغن‌های مورد نیاز خانوار بود و تقاضای مازادی در بازار به‌چشم نمی‌خورد اما از 2هفته قبل انتشار چند خبر منفی در فضای مجازی بازار روغن را متلاطم کرد. آمار و ارقام نشان می‌‌دهد این روزها تقاضای روزانه 3 برابر روزهای عادی است و هجوم مردم به فروشگاه‌ها باعث خالی شدن قفسه‌ها شد.

مبنع: همشهری

کد خبر 3794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha