دو شرط آمریکا برای تداوم کمک مالی به پرداخت حقوق نیروهای وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- آمریکا و ائتلاف جهانی ضد داعش تداوم کمک های مالی به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان را مشروط به پرداخت کامل حقوق به نیروهای پیشمرگ و عدم اختصاص سهمی از این کمک ها به نیروهای تحت فرمان احزاب حاکم اقلیم کرده اند.

به گزارش کردپرس، در حالی که قرار بود حقوق نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان روز یک شنبه 5 بهمن ماه/24 ژانویه به آنان پرداخت شود، این حقوق به آنان پرداخت نشد و جبار یاور دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم نیز دلیل عدم پرداخت حقوق را شلوغی بانک ها به دلیل پرداخت حقوق به حقوق بگیران اقلیم و فشار کاری زیاد بانک، عنوان کرد و گفت که زمان پرداخت حقوق نیز مشخص نیست.

اما شورش اسماعیل وزیر پیشمرگ اقلیم کردستان به خبرنگاران گفت که تصمیم گرفته شده حقوق نیروهای وزارت پیشمرگ بدون کاهش و به صورت کامل به آنان پرداخت شود، اما این تصمیم و پرداخت حقوق کامل فقط برای نیروهای مشترک تحت فرمان این وزارت خانه است و شامل نیروهای لشکر 70 پیشمرگ که وابسته به اتحادیه میهنی و نیروهای لشکر 80 که وابسته به حزب دمکرات کردستان (پارتی) هستند، نمی شود.

سایت خبری و تحلیلی شارپرس به نقل از منبعی در وزارت پیشمرگ که نخواسته نامش فاش شود؛ گزارش داد که دلیل عدم پرداخت حقوق به نیروهای پیشمرگ، این است که وزارت پیشمرگ سعی دارد این حقوق را بدون هیچ گونه کاهشی و به صورت کامل پرداخت کند و این تصمیم فقط شامل 14 لشکر مشترک تحت فرمان این وزارت خانه می شود.

به گفته این منبع، پیشتر شورش اسماعیل از مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم درخواست کرده که حقوق نیروهای پیشمرگ بدون کاهش پرداخت شود و اکنون با این درخواست وی موافقت شده و از ماه جاری نیز اجرایی می شود.

این در حالی است که از سال 2014 و با قطع پرداخت بودجه و حقوق کارمندان اقلیم توسط بغداد در پی اختلافات مالی و نفتی؛ پرداخت حقوق به قشر حقوق بگیر اقلیم اعم از کارمندان، معلمان، بازنشستگان، نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و پیشمرگ با کاهش های 21 الی 50 درصدی و با تعویق های چند ماهه پرداخت شده و این کاهش حقوق در سال 2020 نیز اعمال شده و حقوق با کاهش 21 درصدی پرداخت شد.

از سوی دیگر آمریکا در چارچوب پروتکل امضا شده با وزارت پیشمرگ هر ماه مبلغی را برای تامین حقوق نیروهای پیشمرگ به وزارت پیشمرگ اقلیم پرداخت کرده، اما سایت خبری درومیدیا گزارش داد که پس از اینکه دولت اقلیم حقوق نیروهای پیشمرگ را نیز مشمول کاهش کرده و آمریکا و ائتلاف جهانی از تعویق و کاهش حقوق این نیروها مطلع شده اند، این کمک های مالی را از 4 ماه پیش متوقف ساختند.

بر اساس خبر درو میدیا ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا به مقامات وزارت پیشمرگ، هشدار داده که کاهش 21 درصدی حقوق نباید شامل نیروهای پیشمرگ شود و ائتلاف جهانی و آمریکا، دو شرط پرداخت کمک مالی 20 میلیارد دیناری ماهانه برای پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگ، تعیین کرده اند و از جمله اینکه حقوق 14 لشکر مشترک تحت فرمان وزارت پیشمرگ که تعداد نیروهای آنان به 44 هزار نفر می رسد، به صورت کامل و بدون کاهش پرداخت شود و دوم اینکه پرداخت کامل حقوق شامل نیروهای لشکرهای 70 و 80 وابسته به احزاب حاکم اتحادیه میهنی و حزب دمکرات نشود و به عبارتی این نیروها نباید سهمی از کمک های مالی به وزارت پیشمرگ داشته باشند.

درو میدیا شروط تعیین شده فوق را دلیل اصلی توقف پرداخت حقوق به نیروهای پیشمرگ عنوان کرده است.

از سوی دیگر منبعی در وزارت پیشمرگ به شارپرس گفت که آمریکا کمک مالی پرداخت نشده 4 ماه گذشته را در صورت اجرای شروط تعیین شده، به صورت یک جا به وزارت پیشمرگ پرداخت می کند و حقوق این 4 ماه به صورت کامل و یک جا در ماه آتی میلادی با موافقت نخست وزیر اقلیم، به نیروهای پیشمرگ داده خواهد شد.

از سوی دیگر ائتلاف و آمریکا بر ضرورت پیاده شدن سیستم بیومتریک در وزرات پیشمرگ برای ساماندهی نیروها و واریز مستقیم حقوق به حساب های بانکی نیروهای پیشمرگ به عنوان یکی از ارکان اصلی اصلاحات در وزارت پیشمرگ، تاکید می کنند.

در این خصوص سایت خبری باس نیوز گزارش داد که وزیر پیشمرگ در دیداری با عبدالکریم خسرو مسئول امور هماهنگی در هیئت دولت اقلیم که با حضور دبیر کمیته اجرای اصلاحات و تیم پیاده سازی بیومتریک و نمایندگان لشکرهای 70 و 80 انجام شده، اعلام کرده که اقدامات لازم برای پیاده سازی سیستم بیومتریک در این وزارت خانه انجام گرفته و لیستی از نیروهای لشکرهای 70 و 80 نیز برای ثبت در سیستم بیومتریک تهیه شده است.

در این دیدار تصمیم گرفته شده که در چارچوب اصلاحات و سیستم بیومتریک، برای تمامی نیروهای پیشمرگ حساب بانکی ایجاد و از این پس حقوق آنان فقط از طریق حساب های بانکی پرداخت شود.

کد خبر 3699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha