بلعیده شدن روستای قلعه گاه توسط معدن آهن/معدنی  برای خشکاندن چشمه های آب

اهالی روستای قلعه گاه موچش روز به روز نگرانی هایشان اضافه می شود چرا که محدوده روستایشان در پهنه معدن آهن به ثبت رسیده و برای آن پروانه اکتشاف از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان صادر شده است.

به گزارش کرد پرس، پس از انتشار گزارشی مبنی بر «واگذاری زمین های سنددار کشاورزان روستای «قلعه گاه» به معدن دار غیربومی» در این رسانه، سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان جوابیه ای را صادر و آن را کذب خواند اما با توجه به اسناد و مدارکی که در اختیار خبرنگار کرد پرس قرار گرفته، حالا مشخص شده نه تنها اراضی کشاورزی، مرتع و باغات روستانشینان به معدن دار واگذار شده، بلکه خود محدوده روستا نیز در پهنه معدن به ثبت رسیده است.

بر اساس این نقشه ها روستای قلعه گاه نزدیک‌ترین روستا به این معدن‌ است و از روستا تا ورودی معدن تنها 500 متر فاصله وجود دارد و همین دلیل موثقی است که نباید در این منطقه و در این فاصله فعالیت معدنی انجام شود چرا که زیست مردم منطقه را به مخاطره می اندازد.

طبق قانون باید معدن یک هزار و 500 متر از روستا فاصله داشته باشد ولی این معدن حدود 500 متر از آبادی فاصله دارد. همچنین نقطه بهره‌برداری از معدن باید 500 متر از منابع آبی فاصله داشته باشد و این در حالی است که نقطه بهره‌برداری معادن این روستا با منابع آبی کمتر از 10 متر است.

حتی آبخوری دام‌های مردم روستانشین قلعه گاه دقیقا در نقطه بهره‌برداری معادن قرار دارد و درختان و باغات نیز در دل معدن قرار گرفته و تنها راه رسیدن به معدن عبور از درون روستا، باغات و مزارع کشاورزان است که بدون شک می تواند ضرر جبران ناپذیری به آنان وارد کند.

بر اساس این نقشه ها به جز یک جاده بین مزارع، هیچ مسیر دیگری برای رسیدن به معدنی که کشف شده وجود ندارد که آن هم جزو اراضی کشاورزی مردم بوده و برای آن سند مالکیت دارند و حتی 35 چشمه آب و 2 رودخانه فصلی نیز در پهنه ثبت شده معدن وجود دارد که مردم از این منابع آبی برای شرب، کشاورزی و دامداری استفاده می‌کنند که آنها نیز در صورت بهره برداری از معدن از بین خواهند رفت.

جالب اینجاست که قلعه تاریخی بر روی یکی از تپه های اطراف روستای قلعه گاه نیز در تاریخ 11 مهر ماه سال 1383 به شماره 11167 در مجموعه آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده که با شروع برداشت از این معدن از بین می رود و اکنون نیز سکوت میراث فرهنگی استان کردستان در این رابطه جای سوال دارد.

یکی از اهالی روستا در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس می گوید که ما کشاورز و تولیدکننده هستیم، در کجای قانون این کشور سرمایه‌گذار و مسئولان حق دارند به خاطر استخراج معدن پا روی منافع مردم و حق مردم بگذارند.

وی ادامه می دهد که برای برداشت این معدن باید اکثر اراضی کشاورزی و منازل مسکونی روستا از بین برود، بیشتر افراد بیکار می‌شوند و به تولید هم ضربه می‌زند، سرمایه‌گذار هم ادعا می‌کند بخشی از مردم روستا موافق اجرای این طرح هستند در حالی که این افراد 5 درصد جمعیت روستا هستند که اصلا اراضی کشاورزی ندارند.

به گفته یکی دیگر از اهالی روستا براساس تجربیاتی که از اکتشاف و برداشت معادن در سایر نقاط کشور وجود دارد، مردم این روستا عمق نابودی کار را به خوبی می‌دانند و قطعا شروع برداشت از این معادن مساوی با از بین رفتن اراضی کشاورزی و دامداری مردمان این روستا است و این موضوع را می‌توان با مطالعه کوتاهی در مورد روستاهای سراسر کشور که زمانی مکان تولید و آبادانی بود و بعد از استخراج معادن نابود شدند به خوبی درک کرد.

وی می گوید که روستای ما نیز در کنار فعالیت قابل توجه در حوزه تولید محصولات کشاورزی، بیش از 3 هزار راس دام دارد و از بین رفتن مراتع در این روستا به معنی به خطر افتادن تولید دراین حوزه نیز هست.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس می گوید که قطعا شروع برداشت از این معدن نیاز به رضایت اهالی دارد که قریب به اتفاق مردم با برداشت معدن کاملا مخالف بوده و اجازه عبور از اراضی خود به سمت معدن را نمی‌دهند.

وی ادامه داد که از رسانه ها می خواهیم صدای مردم این روستا را به مسئولان برسانند، چرا که مسئولان زیادی در کردستان این ظلم به مردم را نمی بینند.

مردم روستای قلعه گاه مطالبات خود را به زبانی ساده و قابل درک بیان کردند و حال در این زمینه از مسئولان استانی و کشوری انتظار می رود نسبت به رفع مشکل آنان اقدام کنند.

گزارش: سروش حبیبی راد

کد خبر 34092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha