هنوز بسیاری از رویه های گمرکی در کرمانشاه برقرار نیست / بازگشایی تیله کو به تکمیل ظرفیت های مرزی کرمانشاه کمک می کند

سرویس کرمانشاه _ شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه از ۱۴ رویه متداول گمرکی به طور متوسط تنها ۴ رویه در گمرکات کرمانشاه برقرار است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردپرس اظهار داشت: استان کرمانشاه دارای ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و دارای 5 گذرگاه مرزی به نام های شوشمی، شیخ صله، پرویزخان، خسروی و سومار می باشد که همه آن ها مرزهای رسمی محسوب می شوند.

وی افزود: همچنین در تلاش برای بازگشایی مرز بازارچه ای تیله کو هستیم و با اضافه شدن تیله کو، از بیشترین ظرفیت و کارکرد مرزی بهره مند می شویم و می توانیم متناسب با شرایط و موقعیت جغرافیایی و همچنین توپوگرافی منطقه، بهترین استفاده را از مرزهای موجود ببریم.

حیدری ادامه داد: تیله کو یک مرز میانی، بین پرویز خان و شیخ صله است که فاصله زیاد بین این دو مرز را به خوبی پوشش می دهد. همچنین تیله کو به میدان عراق بسیار نزدیک است و به شهرهایی مهمی مانند سلیمانیه، اربیل، حلبچه و کرکوک دسترسی بسیار آسان و نزدیکی دارد.

وی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم امکان تردد مسافری از مرزهای رسمی شیخ صله، شوشمی و سومار را برقرار کنیم و شاهد ارتباطات گسترده و عمیق تری با دو حوزه عربی و کردی کشور عراق باشیم.‌

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استان کرمانشاه در رتبه های اول بیکاری کشور قرار دارد و باید تلاش کنیم با بهره گیری از این ظرفیت های مرزی، بخشی از مشکل بیکاری جوانان را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: به هر میزان در مرزها اشتغال ایجاد کنیم از امنیت مرزی بیشتر و پایدارتری برخوردار خواهیم بود و مردم انگیزه بیشتری برای ماندگاری خواهند شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دنباله سخنانش وضعیت مدیریت بازارچه ها و مرزهای رسمی استان کرمانشاه را نامناسب دانست و گفت: طبق قانون، مدیریت مرزها بر عهده گمرک است و این مجموعه رویه های مختلفی دارد که باید مدیریت گمرکات استان تلاش کند این رویه ها را برقرار کند تا کارکردهای مرزهای ما افزایش باشد.

وی با ذکر این نکته که در شرایط فعلی، به طور متوسط تنها ۴ رویه از ۱۴ رویه در مرزهای کرمانشاه برقرار است در ادامه یادآور شد: باید تلاش کنیم با ارتباط بیشتر با حوزه های اقتصادی عراق و رایزنی های گسترده با اتاق بازرگانی این کشور به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم، به دنبال برقراری رویه های بیشتر در گمرکات استان باشیم.

کد خبر 340403

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha