استاد هنرمند«خضر قادری» مدرک درجه یک هنری دریافت کرد

سرویس آذربایجان غربی- در پی سفر وزیر فرهنگ به استان آذربایجان غربی و دستور تسریع ویژه وی برای اعطای مدرک درجه یک هنری از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به «خضر قادری گرماوی» مشهور به «خلە دەرزی» هنرمند پیشکسوت ۱۰٦ ساله موسیقی اقوام و از اساتید موسیقی فولکلور کردی در سردشت اعطا شد.

به گزارش کردپرس، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی سفر اخیر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ به استان آذربایجان غربی و دیدار وی با (خضر قادری گرماوی) هنرمند 106 ساله موسیقی اقوام کشور در روستای باغی از توابع سردشت، وزیر فرهنگ دستور تسریع ویژه برای اعطای مدرک درجه یک هنری این هنرمند پیشکسوت از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور را صادر کرد.

این مدرک امروز سه شنبه ، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، پس از بررسی های لازم از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی اقوام صادر شد.

استاد خضر قادری گرماوی در چهار حوزه هنر کردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی خبره است.

همچنین خله ده رزی (خضر قادری گرماوی) در بیشتر جشنواره های هنری کشور شرکت داشته و در سال های گذشته در سمینار «آرکی تایپ های آوازی هند و اروپایی» که توسط «کنسرواتوار چایکوفسکی» مسکو در این شهر برگزار شده بود، حضور داشته است.

استاد خدر قادری گرماوی مشهور به «خلە دەرزی» هنرمند بلامنازع بیت و حیران متولد ۱۲۹۵ روستای گرماب علیا از توابع دهستان آلان شهر سردشت است.

کد خبر 33709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha