نقش برجسته کردها در اختلافات میان ترکیه و سوئد

سرویس جهان- بعد از این که ترکیه از دولت سوئد خواست در مقابل رای موافق آنکارا به عضویت این کشور در ناتو وزیر دفاع این کشور را به دلیل حمایت او از کردها عزل کند، برخی نمایندگان کرد پارلمان سوئد به دولت این کشور نسبت به سازش با ترکیه هشدار داده اند.

به گزارش کردپرس، برخی رسانه های برجسته غربی مانند فایننشال تایمز و بلومبرگ از نقش برجسته کردها در تقابل میان دولت ترکیه و سوئد گزارش داده اند. روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به این که حدود 150000 شهروند کرد در سوئد زندگی می کنند از نقش برجسته برخی سیاستمداران کرد این کشور در ایجاد ارتباط سوئد با نهادهای کردی بویژه اداره خودگردان کردی در سوریه خبر داده است.

بلومبرگ با اشاره به این که رای یک نماینده کرد پارلمان سوئد در عزل یا ابقای وزیر دادگستری سوئد حیاتی است، به این نکته اشاره کرده است که مواضع برخی سیاستمداران کرد سوئد می تواند در کاهش یا تشدید تنش میان ترکیه و این کشور تاثیر زیادی داشته باشد.

امروز پارلمان سوئد برای وزیر دادگستری این کشور به دلیل انتقاد مخالفان از عملکرد او در مقابله با گروه های مافیایی جلسه رای اعتماد برگزار می کند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، رای یکی از نمایندگان پارلمان این کشور که اصالتا کرد است در عزل یا ابقای وزیر دادگستری حیاتی است. نخست وزیر این کشور تهدید کرده است که در صورت عزل او دولت به صورت یکپارچه استعفا خواهد کرد.

بر اساس گزارش نشریه المانیتور، اپوزیسیون به رای مثبت این نماینده کرد امید زیادی بسته است که می توان گفت رای یک نماینده کرد می تواند باعث سقوط یا ابقای کابینه کنونی دولت سوئد شود.

فایننشال تایمز گفته است رای امینه کاکه باوه به ماگدالنا آندرسون در ماه سپتامبر باعث شد او به مقام نخست وزیری سوئد دست پیدا کند اما این نماینده کرد در مقابل رای مثبت به اندرسون از او قول گرفته است تا با اردوغان مخالفت کند و از کردهای سوریه حمایت به عمل آورد.

آرون لوند، پژوهشگر موسسه سنچری هشدار داده است که اگر نخست وزیر سوئد به خواسته های این نماینده کرد تن دهد ممکن است واکنش تند آنکارا را به همراه داشته باشد.

برخی شخصیت های سیاسی کرد مقیم سوئد به المانیتور گفته اند رجب طیب اردوغان از مواضع سیاسی سالهای اخیر سوئد در مقابل ترکیه و پناه دادن این کشور به معترضان سیاسی کرد بسیار ناخرسند است و به نظر می رسد که فشارهای مداوم ترکیه بر سوئد، روی موضع استکهلم نسبت به کردها تاثیر گذاشته است.

کد خبر 33707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha