افتتاح بیمارستان جدید پیرانشهر و پایان انتظاری ١٠ ساله

سرویس آذربایجان غربی- کلنگ پروژه بیمارستان جدید پیرانشهر زمانی به زمین زده شد که اختلافات شورای شهر در دوره چهارم با مالک اصلی زمین، انتظارها برای افتتاح این مرکز درمانی را ١٠ساله به تاخیر انداخت و عاقبت یک دهه بعد بیمارستان دوم پیرانشهر با نام (شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) ١٦ خرداد ماه جاری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سال 1391با کلنگی که با حضور جمعی از مسئولان عالی رتبه کشوری از جمله علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی کشور بر گوشه ای از خاک پیرانشهر زده شد موجی از بارقه های امید در میان شهروندان پیرانشهر و منطقه به وجود آمد که این کلنگ در صورت اتمام می تواند التیام بخش زخم عمیق محرومت و مظلومیت مردم پیرانشهر و منطقه باشد.

وزیر وقت در آئین کلنگ زنی این پروژه در همان لحظات اول با اختصاص یک میلیارد تومان و وعده اتمام آن در طی٢ سال شور و شوق فراوانی را در میان حاضران و مردم پیرانشهر ایجاد کرد که تا آن لحظه به واسطه بد عهدی های برخی از مسئولان در اعلام زمان اتمام پروژه ها در نوع خود بی نظیر بود.

کلنگ پروژه بیمارستان جدید پیرانشهر در حالی بر زمین زده شد که اختلافات شورای شهر در دوره چهارم با مالک اصلی زمین بیمارستان جدید پس از این مراسم به اوج خود رسید و گویا برخی از مسئولان پیرانشهری در محاسبات خود برای متراژ زمین اختصاص داده شده برای زمین بیمارستان دچار اشتباه شده بودند و ادعای مسئولان وقت با اظهار نظرهای مالک زمین هم خوانی نداشت.

اختلاف نظرها باعث شد تا نهال پروژه ای که قرار بود در طی دو سال به بهره برداری برسد در طی 10 سال به بار بنشیند و این غم سنگینی را در دل مردمان این شهر جای کرد چرا که پیرانشهر به واسطه رشد بی نظیر جمعیتی و جولان طوفانی ویروس کرونا در سالهای اخیر همچنین برخورداری از موقعیت استراتژیک مرزی بیش از هر زمان دیگری به توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی نیاز داشت و شاید اگر اختلاف نظر مسئولان شهرستان بویژه اعضای شورای شهر و شهرداری وقت با مالک زمین قبل از آئین کلنگ زنی حل می شد این انتظار 10 ساله نمی شد و مردم پیرانشهر چندین سال قبل به آرزوی دیرینه خود می رسیدند.

اما آنچه در لابلای نبش قبر این جریان بیش از هر چیزی خود نمایی می کند اختلاف نظر در اظهار تعداد تخت های این بیمارستان است که از همان روزهای اولیه کلنگ زنی این پروژه با عناوینی از جمله بیمارستان 64 تخت خوابی، بیمارستان 86 تخت خوابی و بیمارستان 90 تخت خوابی ( قاضی زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت و درمان) در لابلای اظهار نظرهای بسیاری از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در طی مراسمات مختلفی که در طی این ده سال برگزار شده بود، عنوان می شدو در نهایت این بیمارستان با تعداد 85 تخت سرانجام در 16 خردادماه 1401 و با حضور بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت و درمان، محمدامین ولی‌زاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، کمال حسین پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی دیگر از مسئولان استانی و کشوری روز دوشنبه مورخ 16 خردادماه سال جاری افتتاح و به بهره برداری رسید.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بیمارستان ۸۵ تخت خوابی شهید سلیمانی قرار بود در هفته سلامت افتتاح شود که بنا بر تصمیات اتخاذ شده قرار شد در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان آذربایجان غربی بعنوان یکی از پروژه های شاخص استان و شهرستان پیرانشهر به بهره برداری برسد که متأسفانه عملی نشد! اما سرانجام این پروژه مهم و حیاتی پیرانشهر پس از 10 سال انتظار از صف انتظار پروژه های قابل افتتاح خارج و در نیمه دوم خردادماه سال جاری با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.

شهرستان پیرانشهر به واسطه برخورداری از ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف از جمله مرز، صنعت گردشگری و توریسم، کشاورزی، آب مناسب و ... می تواند بیش از این در عرصه های مختلف از جمله حوزه بهداشت و درمان مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که در سالهای اخیر تردد چندین هزار نفری از مسافران خارجی از طریق مرز تمرچین پیرانشهر جهت انجام معالجات درمانی و پزشکی بعنوان تنها یکی از چندین ظرفیت این شهرستان می تواند باعث توسعه و رونق بیش از پیش این شهرستان و منطقه در توریسم درمانی شود که متأسفانه تا کنون این ظرفیت از سوی مسئولان مملکتی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

این موضوع آنچنان از اهمیت ویژه برخوردار است که بعنوان یکی از مطالبات نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان این شهرستان در آئین افتتاح بیمارستان و در حضور معاون وزیر بهداشت و درمان برای چندمین بار مورد بحث و بعنوان یکی از مطالبات بحق مردم این منطقه مطرح شد تا با فراهم ساختن زیرساخت های آن دروازه ای جدید برای رونق و توسعه صنعت توریسم درمانی در پیرانشهر گشوده شود.

این موضوع واکنش معاون وزیر بهداشت و درمان کشور در آئین افتتاح این بیمارستان را بهمراه داشت.

بهروز رحیمی، معاون وزیر بهداشت و درمان کشور در این مراسم طی سخنانی ضمن حمایت از توجه به صنعت توریسم درمانی در پیرانشهر گفت: ساماندهی توریسم درمانی جز اولویت های کاری ما در پیرانشهر است لذا بیمارستان جدید پیرانشهر را می توان بعنوان یک ظرفیت توریسم درمانی در نظر گرفت. همچنین در صورت فراهم شدن زیرساخت های پزشکی در این منطقه بحث تورسبم درمانی را بجدی در وزارت پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برنامه های خوبی را برای اتمام دو هزار پروژه نیمه تمام نظام سلامت و بهداشت در مناطق مختلف کشور در برنامه دارد که با اتمام آنها شاهد تحول خوبی در حوزه نظام سلامت در مناطق مختلف کشور خواهیم شد.

دکتر ولی زاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی هم در این مراسم طی سخنانی کوتاه ضمن اعلام اینکه بیمارستان قدیم پیرانشهر پاسخگوی نیازهای مردم نیست، گفت: با افتتاح این بیمارستان میزان بهره برداری مردم از نظام سلامت دو برابر می شود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی که در راستای محرومیت زدایی عرصه سلامت پیرانشهر لازم باشد، توسط دانشگاه انجام خواهد شد، ادامه داد: پیرانشهر دارای هفت پایگاه فوریتهای پزشکی، هفت آمبولانس فعال، یک آمبولانس پشتیبان و یک اتوبوس آمبولانس بوده که نسبت به شهرستانهای دیگر استان وضعیت بسیار مطلوبی دارد.

گفتنی است؛ بیمارستان جدید پیرانشهر با تجهیزاتی از جمله اورژانس- ای سی یو- سی سی یو –داخلی- جراحی- دیالیز- زنان زایمان -و کودکان آزمایشگاه و رادیولوژی و چهار اتاق عمل است که با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان احداث شده است.

رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان پیرانشهر که در طی سالهای اخیر همواره جزء مطالبات عمومی مردم بوده است با افتتاح و بهره برداری پروژه بیمارستان جدید این شهر تا حدودی کم رنگ خواهد شد اما همانطور که در اظهار نظرهای مسئولان اعلام می شود کافی نیست و لازم است تا مسئولان وزارت بهداشت نسبت به تکمیل و راه انداز درمانگاه ویژه فرهنگیان، درمانگاه تأمین اجتماعی و اختصاص سهمیه پزشکان متخصص به مراکز درمانی پیرانشهر اقدامات مساعدتری انجام دهند.

رفع این مشکلات کمترین مطالبه ای ایست که مردم این شهرستان از مسئولان نظام دارند چرا که انتظار ده ساله ی افتتاح بیمارستان جدید پیرانشهر مردم این شهر تنها یک انتظار 10 ساله نیست انتظاری به اندازه تمام حسرتها و فرصت های خانواده های داغداری است که به واسطه کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در طی سال های اخیر بویژه در طول ایام کرونا در این شهر داغ از دست دادن عزیزان خود را تجربه کردند.

انتظار تمامی کسانی است که در محور پیرانشهر به نقده (جاده مرگ) بر اثر حوادث جاده ای و به دنبال آن به واسطه نبود امکانات پزشکی مجبور به مراجعه به مراکز درمانی سایر شهرستان های و استان های همجوار شدند که گاهای در طی مسیر با حوادث جبران ناپذیری مواجه شدند.

سرانجام این انتظار با همه تلخی و حسرت هایش به پایان رسید و امیدواریم که مردم این شهرستان و منطقه در سایر حوزه های دیگر از جمله مشکلات آموزشی، راه و جاده و ... شاهد تحول و توسعه عظیمی در شهرستان و منطقه باشند.

گزارش: عثمان حسن زاده

کد خبر 33696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha