بهره برداری از فاز نخست پروژه ساماندهی رودخانه «نشمیر» بانه

سرویس کردستان- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان از اتمام فاز نخست پروژه ساماندهی و لایروبی رودخانه نمشیر بانه به ‌منظور جلوگیری از طغیان رودخانه و کاهش خسارت‌های ناشی از سیل، خبر داد.

به‌ گزارش خبرگزاری کُردپرس، "عرفان مومن پور" در جریان بازدید و بهره‌برداری از فاز نخست ساماندهی و لایروبی رودخانه نمشیر در محدوده روستای رشکی و سارد، اظهار کرد: رودخانه نمشیر به‌عنوان یک رودخانه وحشی جزئی از زاب کوچک بوده و از سرچشمه‌های اصلی رودخانه های استان به‌شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر شاهد طغیان این رودخانه با دبی بالا بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: این رودخانه در دبی بازگشت 25 ساله بالغ بر 25 متر مکعب، دبی سیلابی دارد و هر ساله با بارندگی های قابل توجه بشدت طغیان کرده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: بر همین اساس در راستای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به باغات، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی اهالی روستاهای رشکی و ساردکه، ساماندهی و لایروبی این رودخانه به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت دار استان در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این پروژه در فاز اول در روستای رشکی و ساردکه انجام شد، افزود: در سال‌های گذشته هم به لحاظ اجرا و اختصاص اعتبار، حرکت کندی داشت اما خوشبختانه در سال 98 از محل اعتبار خسارت سیلاب اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال به لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های استان اختصاص یافت که از محل این اعتبارات و اعتبارات گذشته، برای اجرای عملیات فاز نخست ساماندهی این رودخانه در بانه قریب به ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
مومن پور با اشاره به اینکه چهارکیلومتر لایروبی در مسیر رودخانه نمشیر بانه را در دستور کار داریم، افزود: در فاز نخست این پروژه علاوه بر لایروبی یک هزار متر از بستر رودخانه در روستای رشکی و 300 متر نیز در روستای ساردکه اجرا شد.
وی یادآور شد: 136 متر دیواره بتن مسلح، 126 متر دیواره گابیونی با ۲۱۰ سانتی‌متر عمق فونداسیون به‌طول دو مترو نیم از جمله اقداماتی است که در روستای رشکی انجام شده است.

کد خبر 330227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha