کردها در انتخابات مجلس عراق در مناطق مورد مناقشه،کرسی ها و جایگاه خود را از دست می دهند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو فراکسیون اتحادیه میهنی در مجلس عراق، هشدار داد که کردها در انتخابات مجلس عراق در مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد دچار زیان دوبرابری شده و هم کرسی ها و هم جایگاه خود دراین مناطق را از دست می دهند.

به گزارش کردپرس، شیرکو میرویس رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، در گفتگو با سایت خبری SNN شرط برگزاری انتخابات زودهنگام سالم در عراق را کنترل سلاح در این کشور و سلطه دولت بر امور امنیتی دانست.

وی افزود که وضعیت و شرایط کنونی در مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد بر نحوه برگزاری انتخابات در این مناطق تاثیر گذار است و با شرایط کنونی عراق، هیچ یک از کردها،سنی ها و شیعیان در انتخابات پیروز نخواهند بود و کردها در این انتخابات دچار زیان دوبرابری می شوند، زیرا آنان در مناطق مورد مناقشه فقط نیاز به کسب کرسی ندارند، بلکه باید تاثیرگذاری و جایگاه خود را نیز حفظ کنند و در صورت تداوم شرایط کنونی هم کرسی ها و هم جایگاه خود دراین مناطق را از دست می دهند.

همچنین گفت که به دلیل پراکندگی و تشتت آرا میان کردها آنان هم در امور داخلی و هم خارجی خود دچار شکست می شوند و زیان شدیدی را در انتخابات و به ویژه در مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد متحمل خواهند شد و جایگاه و پایگاه کنونی آنان در این مناطق تنزل می یابد.

میرویس تنها راه حل برای کردها را شرکت آن ها با یک لیست انتخاباتی واحد و مشترک در انتخابات آتی عراق در مناطق مورد مناقشه دانست و گفت که در غیر این صورت شرایط به زیان کردها خواهد بود.

از سوی دیگر جمال شکور نماینده کرکوک و عضو فراکسیون اتحادیه میهنی در مجلس عراق، نیز طی گفتگو با سایت خبری SNN اعلام کرد که در آستانه تصویب نهایی قانون جدید انتخابات عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، کردها در کرکوک با مشکلات بسیاری روبرو هستند به ویژه از نظرنیروهای نظامی و امنیتی، معضلات جدی بسیاری در کرکوک و مناطق مورد مناقشه وجود دارد.

وی افزود که این مشکلات شامل تداوم سیاست تعریب و تغییر بافت جمعیتی این مناطق و تصرف زمین و املاک کردها است و نیروها امنیتی و نظامی و مقامات اجرایی این مناطق نیز مشکلات زیادی را برای کردها به وجود می آورند و باید پیش از انتخابات این شرایط تغییر داده شود.

کد خبر 330194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha