ظرفیت تأمین مسکن در کردستان تنها 4 هزار واحد است

سرویس کردستان- مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در حالی از ظرفیت تأمین تنها 4 هزار واحد مسکونی می گوید که بیش از این میزان برای مسکن ملی ثبت نام شده و در این زمینه متولیان وزارتخانه توجهی به مشکلات پیش رو ندارند و فقط به دنبال خانه دار شدن مردم به هر قیمتی هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، این روزها بحث چالش مسکن ملی در قروه و انتخاب زمین مناسب در حالی شدت گرفته که همچنان در گیر و دار ثبت نام متقاضیان برای مسکن است. مسکنی که تنها درخواست برای آن کافی نیست و باید شرایط لازم جهت ساخت و ساز را هم در این زمینه لحاظ کرد، یکی از مهمترین این شرایط داشتن زمین مناسب برای ساخت مسکن و خدمات رسانی آسان است؛ مقوله ای که در شهرستان قروه چندان مدنظر قرار نمی گیرد و بدون در نظر گرفتن این شرایط بیشتر از ظرفیت لازم برای مسکن پذیرش شده و حالا در نبود زمین مناسب متولیان امر کاسه چه کنم به دست گرفته اند.

هرچند مسئولان شهرسازی قروه تنها برای پر کردن لیست عملکردی خود هم که شده حاضرند هر زمینی را به مردم تحمیل کنند اما در این زمینه یک سؤال اساسی که برای مردم به ویژه متقاضیان مسکن ملی مطرح می شود این است که «وقتی متولیان می دانند زمین برای ساخت مسکن نیست پس چرا اجازه ثبت نام داده می شود؟»، همین سؤال را خبرنگار کردپرس از مدیرکل راه و شهرسازی پرسید که پاسخی قابل توجه داده شد.

«عرفان مرادی» در پاسخ به این سؤال بیان کرد که در سال 98 همزمان با ابلاغ طرح مسکن ملی، کل ظرفیت ابلاغی استان کردستان را 4 هزار و 200 واحد به سازمان ملی زمین و مسکن و حوزه معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم.

به گفته او زمین های قابل استحصال و قابل دسترس و بلامعارض و بلا تعهد که در بانک اطلاعات زمین شناسایی شده اند برای 4 هزار و 200 واحد در کل استان بود نه 87 هزار واحد و نه 142 هزار واحدی که امروز مشکل ساز گشته اند.

«مرادی» صراحتاً به بی تفاوتی متولیان وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به وضعیت استان اشاره کرد. «بعد از ثبت نام اولیه با معاون وزارت مسکن و شهرسازی مکاتبانی صورت گرفته و خواهش کردیم سامانه باز نشود اما به درخواست ما توجهی نشد و مردم هم براساس نیازی که داشتند ثبت نام کردند».

او همچنین از تکرار درخواست بسته ماندن سامانه ثبت نام برای جهش تولید مسکن در کردستان در سال جاری گفت. «در خصوص امسال برای جهش تولید مسکن هم اعلام کردیم که سامانه برای کردستان باز نشود چرا که در راستای همان اقدام ملی مسکن بالغ بر 11 هزار نفر واجد شرایط داریم و اجازه بدهید آنان را ساماندهی کنیم بعد برای نهضت ملی مسکن تصمیم گرفته شود اما در وزارتخانه توجهی نکردند و سامانه برای دو ماه بازگشایی شد».

براساس سخنان «مرادی» به نظر می رسد متولیان وزارت راه و شهرسازی چندان به شرایط و زیرساخت ها توجه ندارند وگرنه چه دلیلی دارد به درخواست مجموعه خود در کردستان پاسخ ندهند؟! حالا متولیان در وزارتخانه پاسخ گوی این بلبشویی که در کردستان به ویژه در قروه به راه افتاده هستند؟! قطعاً نه... چرا که بنا به اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی کردستان «نظر وزارتخانه این است که باید برای افراد ثبت نامی یعنی آنانی که پالایش شدند و واجد شرایط هستند زمین تأمین شود و همین باعث شده تا مسئولان استان با چالش تأمین زمین به هر شیوه ای که هست مواجه شوند».

با وجود این مسئله اما معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی کردستان معتقد است باز کردن سامانه برای رصد و احصای افراد نیازمند مسکن بوده و مشکل اصلی این نیست. به گفته «مصطفی رضایی» اگر سامانه باز نشود نیاز به مسکن مشخص نخواهد شد و در واقع برای احصای نیاز به مسکن لازم بود این کار اما انتقاد به مدیریت بخشی باید باشد که فیلد واریز وجه برای اعضا باز شد و گره کار از همین جا آغاز گشت.

با توجه به آنچه گفته شد مشکل در هر کجا که باشد چه در باز کردن سامانه و چه در باز گذاشتن فیلد واریز وجه؛ این نبود مدیریت درست و کارشناسی شده، مردمی را دلخوش به خانه دار شدن کرده که زمینی با شرایط ساخت و ساز وجود ندارد و باید گفت این تصمیم «خانه دار کردن مردم به هر قیمتی» چندان اصولی نیست و نیاز است متولیان وزارتخانه نیازهای مردم را به شرط فراهم بودن زیرساخت ها احصا کنند و به نظرات کارشناسان مجموعه خود در استان و شهرستان هم توجه داشته باشند./

* گفت و گو: زیبا امیدی فر

در این زمینه بیشتر بخوانید:

- پای مسکن ملی روی «سرانجیک» قروه/تکرار کوه خواری برای خانه سازی!

- سرانه های قروه قربانی مسکن ملی/شهرسازی دنبال زیرساخت نیست

- اعتراض مردم قروه در خصوص مشکلات؛ از مسکن ملی تا مدیریت شهری

- حذف سرانه های شهری برای مسکن ملی غیرقانونی است

- ادامه چالش مسکن ملی در قروه؛ اعتراض به جانمایی زمین

- چالش مسکن ملی در قروه؛ ورود فعالان محیط زیست و تذکر امام جمعه

- درخواست متقاضیان مسکن ملی در قروه از استاندار کردستان

- تیر خلاص بر پیکر نیمه جان «سرانجیک»

-ادامه چالش مسکن ملی در قروه؛ تصمیم نهایی به شورای مسکن استان سپرده شد

کد خبر 31763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha