ورود به مناطق حفاظت شده کردستان تا اواخر خرداد ممنوع است

سرویس کردستان - مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: با توجه به آغاز زمان زاد و ولد حیات وحش، ورود به مناطق حفاظت شده استان تا اواخر خرداد ممنوع است.

به گزارش کرد پرس, خیراله مرادی گفت: استان کردستان دارای 5 منطقه حفاظت شده شامل چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت حدود 3 هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر بفردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

وی افزود: این مناطق که در حال حاضر تحت حفاظت و مدیریت ادارات حفاظت محیط زیست استان کردستان قرار دارند به جهت حفاظت مستمر یگان حفاظت محیط زیست، تنوع بالایی از حیات وحش را در خود جای داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: از گونه های جانوری شاخص در این مناطق، می توان به گونه های کل و بز وحشی، قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک وحشی، عقاب طلایی و غیره اشاره کرد.

مرادی ادامه داد: هر ساله همزمان با شروع فصل بهار و آغاز زمان زاد و ولد حیات وحش، در اثر ورود گردشگران، افراد محلی به بهانه جمع آوری گیاهان خوراکی و سبزی های کوهی یا دامداران در مناطق، حیات وحش آرامش خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده تا اواخر خرداد, یادآور شد: در این مدت به دلیل اینکه فصل زادآوری حیات وحش ، ورود گردشگران با وسایط نقلیه، دامداران و افراد محلی به مناطق امن بدون هماهنگی ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: از این زمان کنترل‌های مستمر و شبانه روزی مأموران اجرایی حفاظت محیط زیست، برای ایجاد محیطی امن در فصل زادآوری وحوش انجام خواهد شد و ماموران محیط زیست از ورود افراد به مناطق مذکور جلوگیری خواهند کرد و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهند کرد.

مرادی گفت: حفاظت از حیات وحش نیازمند همراهی و تعامل مردم است و از دوستداران محیط زیست و طبیعت درخواست داریم ضمن همکاری با محیط بانان، از نزدیکی به مناطق زادآوری و زاد و ولد حیات وحش خودداری کنند و در صورت مشاهده رویدادهای غیرطبیعی و نوزاد جانوران وحشی، از نزدیک شدن و جابه جایی آنها خودداری کرده و مراتب را از طریق سامانه ۱۵۴۰ به ادارات حفاظت محیط زیست در سطح استان اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 31740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha