مشکلات عراق و اقلیم کردستان از نگاه شورای امنیت سازمان ملل

سرویس جهان- شورای امنیت سازمان ملل در گزارش ماهانه خود از جمله مسائل عراق و اقلیم کردستان را تشکیل نشدن دولت جدید عراق، اختلاف میان جريانات سیاسی کردها و اعراب، حملات ترکیه در داخل خاک اقلیم کردستان و ادامه حملات داعش عنوان کرده است.

به گزارش کردپرس، شورای امنیت سازمان ملل در گزارش ماه آوریل ۲۰۲۲ خود درباره عراق، از ادامه برخی مشکلات و اختلافات در این کشور ابراز نگرانی کرده است. بر اساس این گزارش که در سایت شورای امنیت سازمان ملل منتشر شده، یکی از مهمترین مسائل و مشکلات کنونی این کشور بی ثمر بودن تلاش‌های جریانات سیاسی در عراق برای تشکیل دولت جدید عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، علت اصلی این ناکامی اختلاف دو جبهه سیاسی اصلی عراق بر سر نحوه تشکیل دولت است؛ به طوری که جریان صدر به همراه حزب دموکرات کردستان عراق و بخشی از اعراب سنی خواهان تشکیل دولت اکثریت هستند اما ائتلاف چهارچوب هماهنگی و جریانات همسو خواهان تشکیل دولت فراگیر هستند.

از نظر شورای امنیت سازمان ملل این اختلافات ممکن است بی ثباتی در کشور را به همراه داشته باشد.

گزارش ماهانه شورای امنیت سازمان ملل همچنین به مسئله عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک عراق اقلیم کردستان به عنوان یکی دیگر از مشکلات کشور اشاره کرده است. شورای امنیت همچنین با اشاره به اینکه گروه تروریستی داعش در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیش از یکصد و بیست حمله در داخل عراق انجام داده است ادامه حیات این گروه و عملیات تروریستی آنرا از جمله دیگر مشکلات عراق عنوان کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین به صدور حکم دادگاه فدرال عراق و غیرقانونی اعلام کردن فعالیت مستقل نفتی دولت اقلیم کردستان عراق و پیامدهای احتمالی آن نیز اشاره کرده است.

در این گزارش تاکید شده است که اعضای شورای امنیت به دقت تحولات عراق، به ویژه پیامدها و تحولات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ عراق را دنبال می کند. از نظر آنها حفظ ثبات و امنیت کشور عراق بعد از انتخابات اهمیت زیادی دارد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده است که این شورا ممکن است با انتشار بیانیه ای به مسائل مورد اهمیت در عراق ورود کند و بر لزوم حل مناقشات و اختلافات سیاسی از طریق دیالوگ تاکید کند و از احزاب سیاسی عراق بخواهد هر چه زودتر برای تشکیل دولت جدید عراق توافق کنند.

کد خبر 31659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha