از «سنه سنتر» چه خبر؟

سرویس کردستان- 14 تیر ماه سال ۹۹بود که در یک برنامه نیمه خبری با حضور هیاتی از اقلیم کردستان عراق و استاندار کردستان و سلیمانیه و همچنین شهردار سنندج کلنگ زنی یک پروژه با عنوان «سنه سنتر» یا بازار بزرگ سنندج در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع در سنندج به زمین زده شد. پروژه ای که از آن به عنوان یک الگو در جذب سرمایه گذاری خارجی یاد شد، اما ظاهرا وضعیت چنین نشد.

به گزارش کُرد پرس، در حالی که قرار بود این پروژه ظرف 2 سال به اتمام برسد؛ با گذشت یک سال از کلنگ زنی آن هنوز پروژه آغاز نشده هیچ، مشکلات عدیده ای هم بوجود آورده است که نشان می دهد اساس قرار داد با سرمایه گذار خارجی هم دچار مشکلات حقوقی متعدد گردیده است. بر اساس مستنداتی که در اختیار کُرد پرس قرار گرفته است، سرمایه گذار خارجی «شوان بنیان سیروان» که در مرحله اول، این قرار داد با او امضا شده بود منصرف شده و طرف دیگری جایگزین شده است که بر اساس مکاتبات متعدد شورای شهر با شهرداری سنندج ، در تغییر طرف قرار داد و همچنین جایگزین کردن طرف دیگری از اقلیم کردستان عراق تشریفات قانونی رعایت نشده و ایرادات اساسی در این قرارداد وجود دارد.

هرچند شهرداری سنندج با همکاری شورای شهر مدتهاست که مناقصات پروژه ها را کنار گذاشته اند و ترک تشریفات به یک پدیده عادی پذیرفته شده تبدیل گشته که عمق فسادهای آن در آینده نمایان می شود.

مقدمات تفاهم نامه برای جذب سرمایه گذار خارجی در تاریج 11 بهمن سال 97 انجام شده و در اوایل کار شورای اسلامی شهر سنندج، فرمانداری و سایر نهادها همراهی مناسبی هم برای جذب سرمایه گذار خارجی از اقلیم کردستان با شهرداری داشته اند. تفاهم نامه سه جانبه همکاری میان استانداری کردستان، شهردای سنندج و آقای «شوان بوسکانی» از اقلیم کردستان منعقد شد. اما در ادامه شهرداری از ارایه قرارداد به شورای شهر خودداری کرده است.

پروژه مذکور با توجه به فسخ قرارداد اولیه با طرف خارجی و تعیین تکلیف نشدن حقوقی آن از یک طرف، ترک تشریفات قانونی برای عقد قرارداد جدید بدون رفع ایرادات فرمانداری و همچنین تاییده مراجع ذی صلاح و همچنین عدم ارزیابی کارشناسی دقیق زمین مورد اشاره، دارای اشکالات اساسی است و اساسا معلوم نیست پای سرمایه گذار خارجی در میان باشد چرا که برخی خبرها و عکس ها نشان دهنده شروع پروژه بعد از یک سال تاخیر از سوی یک تاجر معروف سنندجی است.

ظاهرا پروژه ای که قرار بود به قول استاندار کردستان « الگوی سرمایه گذاری خارجی در کردستان باشد» خود در حال تبدیل شدن به یک معضل در شهر است که البته در نهایت تضییع حقوق عامه را در پی خواهد داشت. هیچ عقل سلیم و انسان دلسوزی با توسعه و عمران و آبادانی مشکل ندارد بالطبع این رسانه نیز از هرگونه فرصت های توسعه ای نهایت استقبال را خواهد کرد اما با بزه های اقتصادی برخی دستگاه های اجرایی چگونه می توان کنار آمد؟

گزارشات آتی کردپرس زوایای این پروژه های مسئله دار را بیشتر روشن خواهد کرد.

کد خبر 316463

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha