تحقیقات و پیگیری های پرونده نسل کشی شنگال به کجا انجامید؟/ جزا سید مجید

سرویس عراق و اقلیم کردستان-" پس از سپری شدن شش سال از نسل کشی کردهای ایزدی توسط داعش، هنوز پرسش های بسیاری در مورد آن بی پاسخ باقی مانده است و همین امر این گمان را در ساکنین شنگال تقویت می کند که توطئه و نقشه دقیقی در پس وقوع این جنایت قرار داشته که ارتباطی با شکست نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان ندارد."

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری و تحلیلی شارپرس، جزا سید مجید عضو شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان در نوشتاری به بررسی فاجعه قتل عام، شنگال و عوامل وقوع آن پرداخته است و در این نوشتار آمده:"سومین روز از ماه اوت سال 2014 یک روز سیاه و شوم در تاریخ کردها و ساکنین شنگال بود، که در آن کردهای ایزدی در خاک و سرزمین خود، از سوی تروریست های داعش، آماج بزرگترین جنایت ضد بشری شدند. تروریست های داعش در این قتل عام که در عصر پیشرفت بشریت و ارتباطات و در مقابل چشمان جهانیان روی داد، زنان و دختران ایزدی را ربوده و مردان و جوانان آنان را زنده به گور کردند.

پس از سپری شدن شش سال از این نسل کشی، هنوز پرسش های بسیاری در مورد آن بی پاسخ باقی مانده است و همین امر این گمان را در ساکنین شنگال تقویت می کند که توطئه و نقشه دقیقی در پس وقوع این جنایت قرار داشته که ارتباطی با شکست نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان ندارد.

جهان شاهد بود که نیروهای پیشمرگ، طی سه سال با همکاری ائتلاف جهانی ضد داعش و با ریختن خون صدها پیشمرگ و مجروح شدن هزاران تن دیگر، با داعش جنگیدند و حماسه های بسیاری آفریده و از پیشروی داعش به خاک اقلیم کردستان جلوگیری کردند و شکست نهایی داعش هم به دست همین پیشمرگ ها رقم خورد. اما نیروی پیشمرگی که در مرزی به طول بیش از 1 هزار کیلومتر در مقابل داعش جنگیده و از پیشروی این گروه و تحقق نقشه های سیاه آنان جلوگیری کرده، چرا قادر به دفاع و محافظت از شنگال نبود؟ آیا به آنان فرمان عقب نشینی داده شد؟ اگر این طور است، این فرمان از سوی چه کسی صادر شد؟

رئیس پیشین اقلیم کردستان (مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان) در 14 اوت 2014 اعلام کرد:" مقامات امنیتی، نظامی و حزبی که مسئول تامین امنیت شنگال و دفاع از آن بودند، از مناصب خود برکنار شده و کمیته تحقیق نیز برای روشن شدن حقایق تشکیل شده که در مورد مجازات افرادی که در دفاع از شنگال اهمال و کوتاهی کرده اند، تصمیم گیری می کند."

ما اکنون سوال می کنیم که کار این کمیته به کجا رسید؟ آیا کمیته تحقیق هنوز و پس از گذشت شش سال به حقایق و واقعیت های این فاجعه دست نیافته است؟ چرا نتایج تحقیقات این کمیته، اعلام نمی شود و خاطیان در دادگاه مجازات نشده اند؟

از سوی دیگر پارلمان کردستان نیز در نشست فوق العاده شماره 3 در تاریخ 3 اوت 2019 با هدف فراهم ساختن زمینه قانونی جبران خسارات و آسیب های ساکنین شنگال، روز 3 اوت را به عنوان روز قتل عام ایزدی ها نامگذاری و تعیین کرد، اما چرا تاکنون خسارات آنان جبران نشده و هیچ غرامتی را دریافت نکرده اند؟

همچنین دولت مرکزی عراق نیز هنوز وظیفه خود در جبران خسارت ایزدی ها و پرداخت غرامت به آنان و بازسازی مناطق محل سکونت ایزدی ها در شنگال را انجام نداده است و در عین حال از ورود تیم های بین المللی برای تحقیق در مورد جنایات داعش در شنگال و ثبت و مستند سازی آن ها جلوگیری می کند.

اتحادیه میهنی کردستان پس از برگزاری کنگره چهارم حزب، برنامه های منسجمی برای همه طیف ها و مناطق اقلیم کردستان و همچنین برای ایزدی ها تدوین کرده و روسای مشترک، دفتر سیاسی و رهبری اتحادیه میهنی تلاش خود را برای جستجو و یافتن 2500 زن ایزدی که توسط داعش ربوده شده و هنوز اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست و همچنین اعمال فشار برای روشن شدن نتایج تحقیقات کمیته تحقیق رئیس پیشین اقلیم، به کار می گیرند.

از سوی دیگر از طریق نمایندگان اتحادیه میهنی در دولت و مجلس عراق نیز تلاش می شود که دولت مرکزی در کمترین زمان ممکن، اقدام به جبران خسارات کردهای ایزدی و بازسازی مناطق محل سکونت آنان کرده و آوارگان ایزدی به محل سکونت اصلی خود بازگردند و زمینه برای ورود سازمان ملل ،به منطقه و مستند سازی مدارک جنایات داعش علیه ایزدی ها و ثبت رسمی آن در دادگاه بین المللی به عنوان نسل کشی، فراهم شود."

کد خبر 316450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha