اهداف آمریکا از توافق نفتی با کردهای سوریه

سرویس جهان- مسئولان شرکت نفتی آمریکایی که قرار است تاسیسات نفتی تحت کنترل کردهای سوریه را نوسازی کنند، می گویند هدف از این کار کمک به کردها برای تامین نیازهای مالی و افزایش میزان تولید نفت به قبل از شروع جنگ در سوریه است.

به گزارش کردپرس، از اواخر هفته گذشته گزارش های مختلفی درباره توافق احتمالی یک شرکت نفتی آمریکایی با کردهای سوریه برای نوسازی تاسیسات استخراج نفت در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه منتشر شده است. هنوز در مورد قطعی شدن توافق نفتی ابهاماتی وجود دارد زیرا افرادی که از این موضوع اطلاع دارند می گویند توافقی صورت نگرفته بلکه یک شرکت نفتی تازه تاسیس آمریکایی مجوز فعالیت در میدان های نفتی تحت کنترل کردهای سوریه را از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرده است.

نشریه پلتیکو در گزارشی اشاره کرد شرکت دلتا کرسنت انرژی از سوی برخی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا در فوریه 2019 به ثبت رسیده است و از جمله موسسان این شرکت جیمز کین، سفیر سابق آمریکا در دانمارک است.

وی درباره هدف از نوسازی تاسیسات نفتی تحت کنترل کردهای سوریه گفته است هدف رساندن میزان تولید نفت به قبل از آغاز جنگ در سوریه است که ممکن روزانه به حدود 300000 بشکه برسد.

لیندسی گراهام، سنتاوری که رابطه خوبی با کردهای سوریه بویژه مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه دارد به این نشریه گفته است شرکت آمریکایی می تواند به پایدار شدن تولید نفت خام در منطقه تحت کنترل کردها و درآمدزایی آنها کمک کند. من فکر می کنم این کار بهتر از چک کشیدن است.

به نوشته این نشریه، مذاکره برای ورود آمریکایی ها به حوزه تولید نفت خام در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه از یک سال پیش آغاز شده و این تلاشها توسط جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه و ائتلاف مبارزه با داعش و معاون وی پیش رفته است اما از ترس واکنش روسیه تاکنون مخفی مانده است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا مداخله در امور نفت در سوریه را تکذیب کرده و گفته است شرکای کرد آمریکا در شمال سوریه در این باره تصمیم می گیرند و آمریکا نه نفت سوریه را در اخیتار دارد و نه می خواهد در آن دخل و تصرف کند.

منابع سوری به مجله پلتیکو گفته اند شرکت دلتا کرسنت انرژی تحت حمایت نیروهای کرد-عرب سوریه و نیروهای نظامی آمریکا اقدام به توسعه و نوسازی صنعت نفت در شمال سوریه خواهد کرد و هدف شرکت این است نفت استخراج شده را به مشتریان مختلف از جمله دولت سوریه، شورشیان تحت حمایت ترکیه و اقلیم کردستان عراق بفروشد که آنها هم می توانند نفت خریداری شده را به بازارهای جهانی منتقل کنند.

جیمز کین نیز گفته است کردها می توانند نفت تولید شده توسط شرکت آمریکایی را در بازار جهانی و به قیمت های جهانی بفروشند و نیازهای مالی خود را از این طریق تامین کنند.

یکی از مقامات سابق دولت ترامپ گفته است وزارت خارجه و دفاع آمریکا از مدتها پیش تلاش می کردند کردهای سوریه به منابع مستقل مالی دست پیدا کنند تا بتوانند موقعیت دشوار اقتصادی در منطقه تحت کنترل خود در شمال سوریه را بهبود بخشند و منابع لازم برای تامین هزینه های کمپ های آوارگان و زندانیان داعشی را تامین کنند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 316445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha