اهداف آمریکا از متحد کردن کردهای سوریه

سرویس جهان- نیکولاس هراس می گوید هدف آمریکا از متحد کردن جریان های مختلف کردی در شمال سوریه، تثبیت وضعیت در این منطقه برای ادامه مبارزه با داعش و شرکت دادن سلیقه های مختلف سیاسی در اداره خودگردان کردی در شمال سوریه است.

به گزارش کردپرس، دو طیف کردی در شمال سوریه که مذاکرات پیشین آنها برای اتحاد در سال 2012 موفقیتی نداشت، از چند ماه پیش و با میانجیگری آمریکا بار دیگر مذاکرات را آغاز کردند. دو طرف هفته گذشته از موفقیت آمیز بودن دور اول مذاکرات خبر دادند.

شورای میهنی کرد سوریه و جریان وابسته به حزب حاکم اتحاد دموکراتیک یا PYD از مذاکرات دور اول خود ابراز رضایت کرده اند. ویلیام روباک، فرستاده ویژه آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و سایت وابسته به سفارت آمریکا در سوریه نیز از توافق نسبی جریان های کردی در سوریه از ابراز رضایت آمریکا از این توافق خبر داده اند.

نیکولاس هراس پژوهشگر مرکز مطالعات جنگ، درباره اهداف آمریکا از میامجیگری میان کردهای سوریه به VOA گفت: آمریکا به دنبال متحد کردن کردهای سوریه است چون می خواهد ثبات لازم در شمال شرق سوریه برای ادامه مبارزه با داعش وجود داشته باشد.

وی افزود: هدف عمده آمریکا از متحد کردن کردها تنوع دادن به عوامل سیاسی در شمال سوریه برای فراهم کردن زمینه مشارکت حزب کردی مورد حمایت ترکیه در سوریه، در اداره این منطقه و تامین امنیت آن است.

کارشناس مسائل سوریه تاکید کرد متحد کردن کردهای سوریه یک اقدام محلی است که تاثیرات ژئوپلتیک روی سیاست های آمریکا در سوریه و تلاش ائتلاف برای مقابله با داعش دارد.

اما سلیمان اوسو از رهبران شورای میهنی کرد سوریه گفته است موفقیت آمیز بودن توافق اخیر میان دو جریان کردی در شمال سوریه، به میزان حمایت آمریکا از آن و سرمایه گذاری سیاسی واشنگتن در این منطقه تحت کنترل کردهای سوریه بستگی دارد.

مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای کرد-عرب سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه هم هدف از توافق میان دو طیف کردی را حفاظت از دستاوردهای کردهای سوریه در مقابل تلاش ترکیه برای از بین بردن این دستاورد عنوان کرده است. وی به VOA گفته است توافق اخیر میان کردهای سوریه، از بهره برداری کردها توسط عوامل بیرونی و نیز ایجاد تفرقه میان کردها جلوگیری خواهد کرد.

نیکولاس هراس معتقد است ورود و مشارکت شورای میهنی کرد نزدیک به ترکیه در اداره شمال شرق سوریه می تواند نگرانی های ترکیه را درباره تسلط حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه بر شمال سوریه بکاهد.

با این حال، حملات گسترده چند روز اخیر ترکیه به خاک اقلیم کردستان به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک در این منطقه و همزمانی آن با مذاکرات کردهای سوریه نگرانی برخی جریان های کردی را به دنبال داشته و آن را به نوعی با مذاکرات کردهای سوریه و نیز اعتراضات حزب کردی دموکراتیک خلقها در ترکیه مرتبط دانسته و معتقدند هر گونه تلاشی از سوی کردها واکنش تند ترکیه را به دنبال دارد. ترکیه همزمان با بمباران خاک اقلیم کردستان، اقدام به بمباران یکی از روستاهای کردنشین شمال سوریه نیز کرده است که چندین تن جان خود را در این حمله هوایی پهبادی از دست دادند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 304002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha