معاودین ساکن ایلام و مسأله ای به نام هویت / یاسر بابایی

سرویس ایلام - یکی از اولین افرادی که از روی کار آمدن حزب بعث در عراق آسیب دید، ایرانی الاصل های ساکن در عراق بودند که به بدترین شکل از عراق رانده شده و دم مرز رهایشان کردند. اینها اکثرا ساکن ایلام شدند و هنوز هم که هنوز است مشکل اسناد هویتی دارند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، رمان اخراجی اثر شاهدخت حیدری داستان یک عشق در کانون این فاجعه انسانی است. دختر و پسری که قرار است ازدواج کنند ولی با بی رحمی تمام از هم جدا شده و در مرز ایلام و عراق در بیابانها رهایشان می کنند.

هستند خانواده هایی که نیمی از آنها در ایران و نیم دیگر در عراق مانده باشند. هستند کسانی که در زندانهای مخوف صدام حسین خوراک چرخ گوشت شده باشند. هستند کسانی که در زمان جنگ تحمیلی با این دشمن ملت ایران و عراق حتی جنگیده و شهید شده باشند اما هنوز هم که هنوز است نه شناسنامه ایرانی دارند و نه اسناد هویتی دیگر برایشان صادر شده است.

جالب اینکه معاودین ساکن استان ایلام و یا دیگر استانهای مرزی در زمان برگزاری انتخابات در عراق، ملیت عراقی به آنان داده می شود و می توانند به عنوان شهروند عراقی در انتخابات کشور عراق شرکت کرده و رأی دهند اما هنگام ارائه حق و حقوق و مدارک هویتی به آنان، همچنان در حقشان تعلل صورت می گیرد.

حدود 4 هزار خانواده معاود که در گویش محلی به آنها سوقی نیز گفته می شود در استان ایلام زندگی می کنند؛ برخی از آنها وضع مالی خوبی دارند و تعدادی هم نه. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ایلام به خبرنگار ما گفت: طبق بررسی های کمیته امداد حدود هزار خانواده از معاودین ساکن استان نیازمند کمک و توجه هستند.

موسی نژاد توضیح داد: از این خانواده های نیازمند 480 خانوار به کمیته امداد مراجعه کرده و درخواست کمک و خدمات داشته اند ولی ما برای این کار محدودیت قانونی داریم و لازم است که مسئولین امر در این خصوص چاره اندیشی کنند تا این افراد ایرانی الاصل که اغلب آنها ایلامی نیز هستند، بتوانند از خدمات کمیته امداد استفاده کنند.

در همین باره نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در دیدار با مدیر جدید ثبت احوال استان ایلام تأکید داشت که هر چه سریع تر وضعیت هویت معاودین ساکن ایلام تعیین تکلیف شود.

حجت الاسلام الله نور کریمی تبار در این باره یادآور شد: هم اکنون در استان ایلام تعدادی خانواده ایرانی الاصل وجود دارند که سال‌ها قبل از کشور عراق به میهن بازگشته ولی هنوز فاقد شناسنامه و کارت ملی هستند و همین امر موجب ایجاد عوارض منفی زیاد و محرومیت از برخی خدمات ملی برای آنها شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود وظایفی که برای اثبات هویت این افراد به اداره ثبت احوال بر می‌گردد به صورت جهادی پیگیری شود تا این همشهریان مثل دیگر همشهریان، از تمام مزایای شهروندی برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید:

انتظار طولانی کردهای فیلی برای دستیابی به حقوق از دست رفته

کد خبر 303991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha