ترکیه با سابقه سرکوب کردها نمی‌تواند میانجیگر خوبی برای روسیه و اوکراین باشد

سرویس جهان- نوام چامسکی، زبان شناس و متفکر آمریکایی در واکنش به تلاش ترکیه برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین می گوید ترکیه با آن همه سابقه سرکوب کردها نمی تواند واسطه خوبی باشد.

به گزارش کردپرس، نوام چامسکی متفکر و زبان شناس آمریکایی در واکنش به برخی اقدامات ترکیه برای توقف جنگ در اوکراین و میانجیگری میان این کشور و روسیه اشاره کرد که خود ترکیه یکی از ناقضان حقوق بشر و عامل سرکوب کردها بوده است.

این تفکر آمریکایی در مصاحبه با تروث اوت گفت: ترکیه سال ها در مسائل بین المللی مواضع مبهمی اتخاذ کرده است و با اینکه عضو ناتو است اما اتحادیه اروپا به دلیل نقض حقوق بشر از عضویت آن در این اتحادیه جلوگیری کرده است.

چامسکی افزود: ترکیه مسئول جرائم هولناک علیه کردها در دهه ۱۹۹۰ است که باعث کشته شدن هزاران تن و تخریب ۳۵۰۰ شهرک و روستا در جنوب شرقی ترکیه شد. این مسئله باعث آوارگی صدها هزار تن از کردهای ترکیه از مناطق تخریب شده و اسکان آنها در حومه استانبول شد.

چامسکی با اشاره به اینکه نقض حقوق کردها و جنایات در ترکیه در دوره‌ای به دلیل رد شدن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا کاهش یافت، تاکید کرد این جرائم در دوره اخیر ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان به صورتی گسترده به ویژه علیه کردها افزایش یافته است.

این متفکر و منتقد آمریکایی دخالت‌های اردوغان در سال های اخیر در مسائل منطقه ای را مرتبط به موضوع بازگشت به دوران امپراتوری عثمانی دانست.

با این حال او تاکید کرد که اگر ترکیه بتواند زمینه تسهیل مذاکرات میان اوکراین و روسیه را طوری فراهم کند که منجر به توقف جنگ شود، باید این اقدام را مورد تقدیر قرار داد.

اما چامسکی با اشاره به اینکه ترکیه خود در زمینه رعایت حقوق بشر سابقه خوبی ندارد و از طرفی سعی در ایجاد توازن میان عضویت در ناتو و هم پیمانی با روسیه دارد، نسبت به صادقانه بودن تلاش ترکیه برای ایجاد صلح در اوکراین ابراز تردید کرد.

کد خبر 30348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha