رد مصوبه لغو مصونیت نمایندگی سوران عمر از سوی رئیس پارلمان کردستان غیرقانونی و یکجانبه گرایی است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نایب رئیس و دبیر پارلمان کردستان در نامه ای به رئیس پارلمان، تصمیم وی در رد مصوبه لغو مصونیت پارلمانی سوران عمر نماینده جماعت اسلامی را غیر قانونی و تصمیمی که ناشی از فشار سیاسی بوده است، خوانده اند.

به گزارش کردپرس، سوران عمر نماینده حزب جماعت اسلامی در پارلمان کردستان اعلام کرد که ریواز فایق رئیس پارلمان کردستان با استفاده از اختیارات قانونی خود در اساسنامه پارلمان، مصوبه پارلمان در لغو مصونیت نمایندگی وی را که پیشتر در نشست پارلمان صورت گرفته بود، رد کرده است.
در نامه نایب رئیس و دبیر پارلمان کردستان خطاب به رئیس پارلمان آمده است: یادداشت شماره 37 شما به تاریخ 14 جولای 2020 از طریق مسئول دفترتان به دستمان رسید. یادداشت شما با عنوان "تصمیم" ابلاغ شده است. ما این یادداشت را "رای و نظر شخصی" می دانیم که فاقد اصل و اساس و ارزش قانونی و برخلاف اصول قانونی اقلیم و قوانین و اساسنامه داخلی پارلمان و نقض اصول دموکراسی است و به همین دلیل این یادداشت شما فاقد ارزش قانونی است و اجرایی نخواهد شد.
در نامه هیمن هورامی نایب رئیس و مُنا قهوه چی دبیر پارلمان کردستان آمده است که رئیس، نایب رئیس و دبیر پارلمان، اختیار لغو مصوبات قانونی پارلمان را ندارند و به همین دلیل رئیس پارلمان به هیچ عنوان نمی تواند مصوبه قانونی شماره 4 به تاریخ 7می 2020 با رای 57 نماینده (لغو مصونیت پارلمانی سوران عمر نماینده جماعت اسامی کردستان) را رد کند. مصوبه قانونی پارلمان فقط با رای اکثریت پارلمانی و از طریق همان راهکار قانونی و اساسنامه داخلی رد می شود.
در ادامه آمده است: خاطرنشان می سازیم که یادداشت دادگاه اربیل به پارلمان به شماره 2403 به تاریخ 6 آوریل 2020 روند قانونی را طی کرده بود. یادداشت واحد حقوقی پارلمان تقدیم هیئت رئیسه شد که بر اساس آن می بایست در برنامه کاری پارلمان گنجانده می شد و مصونیت لغو می گردید.
در ادامه این نامه آمده است که تصمیم رئیس پارلمان کردستان به رد مصوبه در لغو مصونیت پارلمانی سوران عمر برخلاف اصول دموکراسی است. رئیس پارلمان فقط دارای یک رای در روند رای گیری و تصویب قوانین است. قانون شماره 4 به تاریخ 7 می 2020 با اکثریت مطلق پارلمان مصوب شد. به همین دلیل چنین تصمیماتی برخلاف اصول دموکراسی است و نوعی از تحمیل اراده است (یک رای در مقابل اکثریت مطلق). اختیارات پارلمان از اختیارات رئیس آن بیشتر است. تمامی قوانین جهان بر این امر تاکید دارند که مصوبات و قوانین پارلمانی از طریق اکثریت مطلق مصوب می شوند و با تصمیم یکجانبه لغو نخواهند شد.
نایب رئیس و دبیر پارلمان کردستان خطاب به رئیس پارلمان تصریح کرده اند که یادداشت وی مبنی رد مصوبه پارلمانی در لغو مصونیت پارلمانی سوران عمر نقض شأن و جایگاه پارلمان است و بر اساس بند چهارم ماده 18 اساسنامه داخلی، وظیفه رئیس پارلمان دفاع از شأن و جایگاه پارلمان است. اگر مقایسه ای میان لغو مصوبه پارلمانی با اکثریت آرا و لغو مصونیت یک نماینده که اقدامی قانونی و عادی است، انجام شود، آشکار می گردد که شأن و جایگاه پارلمان با رد لغو مصونیت فقط یک نماینده، نقض و خواست مردم پایمال شده است.
پیش تر نیز در واکنش به رد مصوبه لغو مصونیت پارلمانی نماینده جماعت اسلامی کردستان از سوی ریواز فایق رئیس پارلمان، رئیس فراکسیون حزب دمکرات اعلام کرد که رد چنین مصوبه ای جزو اختیارات قانونی رئیس پارلمان نیست.
امید خوشناو با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک، اعلام کرد که فقط نشست پارلمان و رای اکثریت نمایندگان می تواند مصوبه لغو مصونیت پارلمانی سوران عمر را رد کند و چنین امری نیز از محال محال تر است و پارلمان باید محل حل مشکلات باشد، نه اینکه خود موجب ایجاد مشکل شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کس فراتر از قانون نیست و هیچ کسی نمی تواند تصمیمی قانونی را به صورت غیرقانونی لغو کند؛ گفت که قانون اصلاحات در اقلیم کاملا اجرایی می شود.

کد خبر 303471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha