پرونده خاشقچی به عربستان تسلیم شد: عادی سازی روابط یا نیاز اردوغان به پول؟

سرویس ترکیه - در پی تلاش ترکیه برای عادی سازی رابطه با عربستان، پرونده قتل جمال خاشقچی به حکومت سعودی تسلیم شد؛ کارشناسان دلیل این کار را نیاز شدید حکومت اردوغان به پول دانستند.

به گزارش کردپرس، در پی تلاش ترکیه برای عادی سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار کشته شده عرب، به عربستان سعودی منتقل شد. نکته قابل توجه این است که این اقدام درست در زمانی صورت گرفت که دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) به دنبال پول نقد است.

بنا بر خبر روزنامه بیرگون، ترکیه پس از عادی سازی رابطه با امارت متحده عربی و اسرائیل، روند نرمش با عربستان سعودی را آغاز کرد. یکی از اولین گام های ترکیه برای این مسیر، ارسال پرونده قتل جمال خاشقچی به عربستان بود. این همان پرونده ای بود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این درباره اش گفته بود: «من پیگیری این پرونده را رها نمی کنم. جمله ای که باعث افزایش تنش میان دو کشور عربستان و ترکیه شده بود.»

پس از ارسال پرونده قضائی قتل خاشقچی به عربستان با نظر مثبت وزارت دادگستری ترکیه، خدیجه چنگیز نامزد خاشقچی دزباره این تصمیم ترکیه گفت: «حکومت از پیگیری این پرونده صرف نظر کرده است. اما من منصرف نخواهم شد.» یاسین آکتای دوست نزدیک خاشقچی و یکی از مشاوران AKP نیز در واکنش به ارسال پرونده به عربستان گفت: «ما چهار سال است که وقت صرف پیگیری این پرونده کرده ایم. من از تسلیم آن به عربستان بسیار متأسفم.»

از سوی دیگر حکومت ترکیه کارهای دیگری نیز برای به دست آوردن دل سعودی ها انجام داده است. برای مثال تشکیلات اخوان المسلیمن در استانبول، انتشار نشریات علیه دولت سیسی در مصر را که مورد حمایت عربستان است، کاهش داده است.

عربستان سعودی نیز در اقدامی متقابل تحریم هایی را که 1.5 سال است علیه کالاهای ترکیه اجرا می کند، کاهش داده است. بر اساس داده های شورای صادرکنندگان ترکیه (TIM)، صادرات ترکیه به عربستان سعودی که در ماه فوریه تنها 6.5 میلیون دلار بود، در ماه مارس با 8 برابر افزایش به 58.7 میلیون دلار رسید.

ترکیه روابط خود را با امارات متحده عربی یکی از مهمترین متحدان عربستان سعودی در خلیج فارس، عادی کرده است و در این چارچوب، قرارداد سوآپ درهم- لیر به ارزش تقریبی 4.9 میلیارد دلار بین بانک های مرکزی ترکیه و امارات امضا شد.

اردوغان که در ماه فوریه به امارات سفر کرده بود، گفت: «ما به گفتگوهای مثبت خود با عربستان سعودی نیز ادامه می دهیم. ما می خواهیم گام های مثبتی در زمینه روابط بین دو کشور برداریم.»

بر اساس خبر منتشر شده در رویترز، عربستان از جمله کشورهایی است که در حال مذاکره با ترکیه برای امضای قرارداد جدید سوآپ است. بانک مرکزی ترکیه در تلاش است تا ذخایر خود را با قراردادهای سوآپ تقویت کند.

یکی دیگر از تلاش های ترکیه برای بهبود رابطه با عربستان نیز اعزام سفیر جدید به مصر (یکی از دوستان عربستان) پس از 9 سال تعلیق رابطه است. صالح موتلو شن که چند روز پیش به عنوان سفیر ترکیه به قاهره اعزام شد قرار است تا زمان عادی سازی روابط به عنوان کاردار ترکیه در این کشور فعالیت کند.

به نظر می رسد تلاش اردوغان برای عادی سازی رابطه با عربستان به دلیل نیاز شدید دولت او به پول است.

کد خبر 30340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha