کوتاهی در حفظ بنای تاریخی، مالکان را راهی دادگاه می کند

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: مالکین بناهای تاریخی و اداره‌کل میراث فرهنگی استان طبق قانون موظف به حفاظت از بناهای تاریخی هستند و در صورت کوتاهی در انجام این وظیفه به دادگاه معرفی می‌شوند.

به گزارش کردپرس، جلیل جباری در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین وظایف اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان حفاظت و صیانت از ابنیه تاریخی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ترویج و رونق تولید صنایع دستی و بازاریابی برای آنها و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

او با اشاره به اینکه حمایت از سرمایه‌گذاران از جمله اولویت‌های اداره‌کل در سال جهش تولید است، افزود: این اداره‌کل در نظر دارد تا با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری زمینه جذب گردشگر، درآمدزایی و رونق اقتصادی در استان را فراهم کند.

جباری بیان کرد: تکمیل و بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری نیمه‌تمام، حمایت از سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری منابع آب، احیا و مرمت بناهای تاریخی و تغییر کاربری آنها، حمایت از طرح‌های نوین سرمایه‌گذاری مانند پل معلق از جمله برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی استان در سال جاری است.

او با اشاره به بهره‌برداری از ۳۵ طرح اقامتی نیمه‌تمام گفت: در صورت تکمیل این پروژه ها هزار تخت اقامتی به تعداد تخت‌های اقامتی استان افزوده خواهد شد و آذربایجان‌غربی در حال حاضر پنج هزار تخت اقامتی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با تاکید بر لزوم توجه به بافت تاریخی شهرها و حفاظت از بناهای تاریخی استان اظهار کرد: مالکین بناهای تاریخی و اداره‌کل میراث فرهنگی استان طبق قانون موظف به حفاظت از بناهای تاریخی هستند و در صورت کوتاهی در انجام این وظیفه به دادگاه معرفی می‌شوند.

او تصریح کرد: تعدادی از شهرهای کشور توسط شورای عالی معماری و راه و شهرسازی به عنوان شهرهای دارای محدوده بافت تاریخی معرفی شدند که در سطح استان نیز پنج شهرستان دارای بافت تاریخی هستند و برای حفاظت از آنها در پنج سال اخیر اجازه تخریب هیچگونه بنای تاریخی در محدوده بافت‌های تاریخی داده نشده است.

جباری ادامه داد: برای مثال بنای تاریخی دیزج سیاووش که در سال‌های گذشته در حال تخریب بود با ورود اداره‌کل میراث فرهنگی استان جلوی تخریب آن گرفته شد و برای ساماندهی آن اقداماتی انجام گرفت.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان؛ در دو سال گذشته اقداماتی برای احیای جداره‌های بافت تاریخی و بازار تاریخی ارومیه انجام شده است در حالی که در گذشته بی‌توجهی‌هایی به معماری بازار و بافت تاریخی می‌شد اما در حال حاضر با اقدامات انجام گرفته حفاظت از این بناها به دغدغه و مطالبه جدی مردم نیز تبدیل شده است.

او با اشاره به اقدامات اداره‌کل در سال گذشته افزود: مرمت ۱۰۰ بنای تاریخی، انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده سدهای استان، راه‌اندازی موزه کودک و طب، برگزاری ویژه برنامه‌های نوروزی در ۶۰ نقطه، اضافه شدن ۲۰۰ تخت اقامتی به ظرفیت تعداد تخت‌های اقامتی استان، حفظ اشتغال، راه‌اندازی کارگاه‌های جدید آموزش صنایع دستی، بازاریابی و فروش محصولات با حمایت از صادرکنندگان از جمله اقدامات اداره‌کل در سال گذشته بود.

کد خبر 303034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha