روابط رو به رشد اتحادیه اروپا و اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- دکتر ژولیوس شیدنایدر معتقد است روابط اتحادیه اروپا با اقلیم کردستان عراق توسعه پیدا کرده و بعد از تهدید داعش در سال 2014، اتحادیه اروپا در تعاملات خود با عراق، اقلیم کردستان را نیز مخاطب خود قرار داده است.

به گزارش کردپرس، ژولیوس شیدنایدر استاد دانشگاه لیدن در مقاله ای که در نشریه داخلی دانشگاه منتشر شده، روابط اقلیم کردستان عراق با اتحادیه اروپا را یک رابطه پیچیده توصیف کرده است. با این حال، این رابطه را بویژه در سال های مبارزه کردهای عراق با داعش روبه توسعه توصیف کرده است.

دکتر شیدنایدر از جمله مسائل پیچیده رابطه اتحادیه اروپا با کردهای عراق را ارسال سلاح برای اقلیم کردستان در دوران مبارزه کردها با داعش عنوان کرده است زیرا اقلیم کردستان بخشی از عراق محسوب شده و کمک های نظامی اتحادیه اروپا باید از طریق دولت مرکزی صورت می گرفت.

استاد دانشگاه لیدن برای مثال اشاره می کند که حداقل 8 کشور عضو اتحادیه اروپا، از سال 2014 تا 2017 و در جریان مقابله کردهای عراق با داعش بیش از 100 میلیون دلار سلاح و مهمات به اقلیم کردستان ارسال کرده اند. آلمان، انگلیس، مجارستان، ایتالیا و فرانسه از جمله کشورهایی معرفی شده اند که برای کردهای عراق اسلحه و مهمات ارسال کرده اند.

وی یکی از مهم ترین وظایف اتحادیه اروپا را دخالت آن در مسئله سامان دادن به نیروهای امنیتی اقلیم کردستان و ایجاد یک نیروی واحد امنیتی به دور از وابستگی حزبی دانسته اما می گوید معلوم نیست چرا اتحادیه اروپا به طور جدی وارد این مبحث نشده است.

دکتر شیدنایدر یکی از عوامل مهم در ارتقا رابطه میان اقلیم کردستان و اتحادیه اروپا را ایجاد هیئت نمایندگی اقلیم کردستان در اتحادیه اروپا و نیز استقرار دفتر نظارت این نهاد در اقلیم کردستان عنوان کرده است.

وی یکی از مشکلات مهم در اقلیم کردستان را عدم اختصاص بودجه برای تامین نیازهای نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان دانسته است. با این حال معلوم نیست که اتحادیه اروپا بعد از پایان داعش بخواهد به کمک های نظامی خود به اقلیم کردستان ادامه دهد یا خیر.

استاد دانشگاه لیدن پیشنهاد کرده است که اتحادیه اروپا در مسائل و مناقشات میان اربیل و بغداد بویژه در بر مناطق مورد مناقشه، نفت و دیگر اختلافات میانجیگری کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 293037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha