تأثیر منفی تحریم روسیه بر اقتصاد ترکیه/تحولات مهمی در سوریه در حال وقوع است

سرویس ترکیه - تحریم های سنگین اعمال شده علیه روسیه احتمال بی پول ماندن روسیه و در نتیجه عدم پرداخت بدهی هایش به ترکیه را تقویت کرده است.

به گزارش کردپرس، اردوغان توپراک کارشناس اقتصادی و مشاور ارشد رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، نسبت به احتمال بی پول ماندن روسیه در نتیجه تحریم های سنگین اعمال شده علیه آن، و عدم پرداخت بدهی هایش به ترکیه و پیامد منفی آن بر اقتصاد ترکیه هشدار داد. او همچنین از احتمال رویایی های آمریکا و روسیه در سوریه و تأثیر آن بر روابط بین ترکیه و ناتو خبر داد.

به نوشته جمهوریت، توپراک در گزارش هفتگی خود از وضعیت اقتصادی ترکیه، به موضوع تأثیر جنگ و تحریم های اعمال شده بر روسیه، بر اقتصاد ترکیه پرداخت، و گفت احتمال این وجود دارد که روسیه نتواند بدهی های خود را به ترکیه بپردازد و به این ترتیب به اقتصاد ترکیه آسیب وارد خواهد شد.

او در ادامه افزود: «خطوط هوایی روسیه به طور کامل پروازهای خارجی خود را متوقف کرده اند. تحریم روسیه و ناتوانی این کشور در پرداخت های خارجی به عنوان یک دولت، باعث افزایش تصاعدی اثرات منفی تحریم اقتصادی روسیه بر اقتصاد ترکیه خواهد شد.»

این کارشناس اقتصادی با بیان این که اعتبار ارز روسیه هر روز بیشتر کاهش می یابد، گفت: «کاهش ارزش روبل در یک ماه اخیر از 50 درصد گذشته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با صدور فرمانی، تصمیم به انجام تعهدات مالی روسیه به جای ارز به روبل را صادر کرد. در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و پوتین بر تجارت دوجانبه تأکید شد. با این حال به نظر من برای ترکیه که در تنگنای ارزی قرار دارد، وصول مطالبات خود با روبل روسیه که در دنیا تحت تحریم است، راه حل درستی نخواهد بود. ترکیه و روسیه در حال حاضر با یکدیگر روابط تجاری، خدمات پیمانکاری و گردشگری دارند. با توجه به تحریم اقتصادی علیه روسیه، در صورتی که ترکیه از روسیه روبل دریافت کند، این پول را در کدام بازارهای جهانی می تواند خرج کند؟»

توپراک با اشاره به سفر های اخیر مقامات ارشد اسرائیل، یونان و آلمان، همچنین دبیر کل ناتو به ترکیه و دیدار آنها با اردوغان، گفت: «سفر این مقامات حاکی از این است که ترکیه باید بی طرفی خود را در این جنگ کنار بگذارد و تحریم های اعمال شده علیه روسیه را به رسمیت بشناسد. این نکته مهمی است که دبیرکل ناتو در این دیدارها از ترکیه خواست تا در تحریم ها مشارکت کند و سخنگوی ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که این درخواست از سوی دولت ترکیه رد شده است.»

مشاور اقتصادی CHP با اشاره به درگیری ها در سوریه افزود: «با تمرکز اخبار بر روی اشغال اوکراین از سوی روسیه، تحولات مهمی در سوریه در حال وقوع است که تا حد زیادی از نظرها مغفول و در پس زمینه باقی مانده است. در حالی که دولت بایدن تلاش هایی را برای محاصره روسیه در سوریه انجام داده است، حمایت تسلیحاتی و مالی خود را از PYD-YPG نیز تسریع کرده است. سفر بی سر و صدای وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و ایتان گلدریچ یکی از مقامات وزرت خارجه آمریکا به آنکارا مورد توجه قرار نگرفت. به نظر می رسد آمریکا در حال آماده شدن برای مقابله با روسیه است. در جریان سفر ایتان گلدریچ، اعلام شد که علاوه بر 125 میلیون دلاری که دولت آمریکا از بودجه خود به PYD-YPG اختصاص داده است، سلاح های جدیدی نیز برای آنها ارسال خواهد شد. در اخبار رسانه‌های آمریکایی و عربی آمده است که تحریم‌های سزار که در ژوئن سال گذشته علیه سوریه اجرا شد در دیدار با گلدریچ مورد بحث قرار گرفته اند و مناطق شمال و شرق سوریه به جز عفرین که تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه است، از تحریم ها مستثنی خواهند شد.»

کد خبر 29078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha