توضیح یک کارشنناس اقتصادی عراقی  درباره مواد اصلاح شده مربوط به سهم اقلیم کردستان ازبودجه عمومی عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یک کارشناس اقتصادی عراقی درخصوص اصلاح 4 ماده مربوط به سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی دولت فدرال، توضیح داد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «ناس نیوز» نبیل المرسومی در مصاحبه ای مطبوعاتی، گفت: کمیسیون دارایی مجلس عراق در نشست روزگذشته(پنجشنبه) به اصلاح چند ماده ذکر شده مربوط به سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق رای دادکه این مواد به شرح زیر هستند:

1 - ماده 13 (ثانیا" الف) اصلاح شد،  زیرا اقلیم کردستان بر اساس نسخه دولتی بودجه بایدحداقل 400 هزاربشکه نفت در روز صادر کند، اما برمبنای ماده اصلاح شده، اقلیم کردستان باید حداقل روزانه  400 هزار بشکه نفت تولیدشده از میدان های خود رابرای صادرات از طریق شرکت نفت «سومو» یا استفاده محلی پس از پالایش در پالایشگاههای عراق، به وزارت نفت دولت فدرال، تحویل دهد. این اصلاحیه نوعی پیچیدگی در روابط بین دولت های مرکزی و اقلیم کردستان را به دلایل فنی مربوط به تحویل نفت اقلیم به بغداد از یک سو و سلب اختیار از دولت فدرال برای صادرات نفت از سوی دیگر را از بین خواهد برد.

2 -بند ج ماده 13 نیز اصلاح شد. به موجب این بند وزارت دارایی عراق ملزم به پرداخت حقوق ماهانه کارکنان اقلیم کردستان و تسویه حساب با اقلیم کردستان به صورت فصلی شده است، به این معنی که دولت اقلیم کردستان  پیش از این سهم خود را از بودجه عمومی  عراق پیش از تحویل نفت خود، دریافت می کرد، اما در بند اصلاحی، دولت اقلیم کردستان ملزم به تحویل درآمدهای  نفتی و غیر نفتی خود پیش از دریافت سهم خود از بودجه عراق است.

3- ماده 14 که براساس آن کل درآمدهای نفتی اقلیم کردستان باید به یک حساب بانکی واریز می شد، پس از اصلاح، دولت اقلیم را ملزم به واریز درآمدهای نفتی به حساب بانکی افتتاح شده در بانک مرکزی عراق می کند و این در حالی است که اربیل  به دنبال افتتاح حساب در سیتی بانک دبی بود.

4 – منع دولت اقلیم کردستان از استخراج نفت از میدان های نفتی استان های  کرکوک و نینوا که در حال حاضر تحت کنترل اربیل هستند و بیش از یک سوم تولید نفت خام اقلیم را تشکیل می دهند.

کد خبر 2756193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha