وزیر اقتصاد: بانک مرکزی با مدیریت نقدینگی از ایجاد تورم جلوگیری کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک مرکزی باید کل نقدینگی کشور را مدیریت کند که منجر به خلق تورم نشود.

به گزارش کرد پرس، سیداحسان خاندوزی در نشست فعالان اقتصادی و تشکل های بخش خصوصی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اداره اقتصادی استان ها در نقطه عطف خوبی قرار دارد و تصویب برنامه هفتم فرصت بازاندیشی الگوی پیشرفت و نقشه اقتصادی استان ها را فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: اگر استان ها نقشه پیشرفت اقتصادی خود را تدوین کنند منابع محدود را روی اولویت های تعیین شده براساس این نقشه قرار می دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به دلیل افزایش تورم و قیمت ها در پنج سال اخیر نیاز سرمایه گذاران هم بیشتر شده و افزون بر این همزمان بانک مرکزی هم باید کل نقدینگی کشور را مدیریت کند که منجر به خلق تورم نشود.

خاندوزی ادامه داد: باید راه میانه ای ایجاد کرد تا سختگیری های تورم موجب خشکسالی تولید نشود و سهل گیری در حوزه مالی هم که موجب سیل نقدینگی خواهد شد به وجود نیاید.

وی یادآور شد: به عنوان سیاست گذار اقتصادی با این موارد مواجه هستیم باید به گونه ای عمل کنیم که بهترین راه عبور از این تنگناها را در پیش گیریم.

وزیر اقتصاد و دارایی حذف بروکراسی اداری را از دستور کارهای قطعی این وزارتخانه عنوان کرد و بیان کرد: دستگاه های اجرایی باید عملیات کند کننده و فاسد موجود را حذف کنند چرا که در دولت تحول گرا باید نظامات ادارات کل را به نحوی تغییر دهیم تا در زمان کوتاه تری کارهای فعالان اقتصادی انجام شود.

خاندوزی بروکراسی اداری را عادت دیوان سالارانه مزمن و موتور ناراضی تراشی در استان ها دانست و گفت: کارشناسان شاغل در دستگاه های اجرایی باید نگاه هم سو نسبت به تولیدکننده داشته باشند نه مقابل آنها مانع تراشی کنند.

وی به مساله تمرکز زدایی اشاره کرد و افزود: اگر صفر تا صد تصمیمات به منطقه سپرده شود شاید عده ای معتقد باشند تحت گرایش ها و نفوذ مختلف مسیر تخصصی کارها نادیده گرفته می شود.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: ولی در اکثر موارد اگر چارچوب ها مشخص و شفافیت وجود داشته باشد هر چقدر به مناطق تصمیات واگذار شود به نفع است لذا سعی می کنیم ضریب اختیار بیشتری به استانداران داده شود.

خاندوزی ادامه داد: یکی از بازیگران ملی را به استان ها وصل می کنیم که کارها سریع تر پیش رود و این مهم در برنامه هفتم مدنظر است که امید می رود در مجلس تصویب شود.

وی در ارتباط با مسئله مالیات یادآور شد: در ۲ سال گذشته، نرخ مالیات کاهش یافت و مجلس همراهی خوبی با دولت در این رابطه کرد، و در این مدت فرارهای بیشتری را با طراحی و اجرای سامانه های جدید شناسایی کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در قانون بودجه، برآورد درآمد مالیاتی می شود، بیان کرد: یک ریال اگر از فعالیت های اقتصادی موجود خلاف مصوبه اخذ شود معرفی و اعلام شود به طور جدی رسیدگی می کنیم.

خاندوزی گفت: به استان ها ابلاغ کردیم همه قواعد معیوب گذشته را کنار بگذارند و بی شک اگر بدون مستندات، مالیاتی برای شخص حقیقی و حقوقی مشخص شود تخلف است.

وی با بیان اینکه عقب افتادگی جدی در بخش گمرک استان از لحاظ زیرساختی و نرم افزاری وجود دارد، افزود: از ابتدای امسال اعلام شده نباید بیشتر از هفت روز استعلام در دستگاه های اجرایی به طول انجامد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با بانک ها هم اظهار کرد: اگر کردش حساب بخشی از شرکت های تولیدی دولتی در استان نیست پیگیری می کنیم تا اقدام به ایجاد حساب در محل فعالیت و تولیدشان کنند.

خاندوزی از انتخاب نماینده مستقر بانک مرکزی در کردستان به منظور رفع و حل و فصل مشکلات تخصیص ارز در این استان خبر داد و ادامه داد: هم اکنون در تماس تلفنی با رییس بانک مرکزی خبر از این مهم دادند و افزون بر این سازمان برنامه و بودجه هم وعده داده تخصیص عمرانی کردستان را زودتر اعلام کند.

وی با بیان اینکه عقب افتادگی طرح منطقه آزاد بانه و مریوان قابل قبول نیست، یادآور شد: اساسنامه این منطقه اسفند سال گذشته به تایید شورای نگهبان رسید و تا پایان خرداد مدیر آن هم انتخاب می شود.

کد خبر 2756173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha