ایران در آستانه ورود به فاز سه درمان فلج مغزی است

مسئول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: در چند سال اخیر محصول سلولی از بافت بند ناف به دست آمد که نتایج کارآزمایی بالینی آن در درمان فلج مغزی کودکان امیدبخش بوده و بزودی فاز سوم آن به عنوان اولین کشور دنیا در ایران آغاز می شود.

به گزارش کرد پرس، معصومه نوری در نشست خبری مرکز ذخیره سازی خون بند ناف رویان در سنندج، گفت: ۴۵ سال از شناسایی سلول های خون ساز در بند ناف می گذرد و در طول ۳۵ سالی که از اولین پیوند خون بند ناف گذشته، هشت میلیون واحد خون بند ناف در دنیا ذخیره شده و تعداد زیادی بانک خون بند ناف در گوشه و کنار دنیا مشغول ارائه خدمات بوده و افزون بر ۵۰ هزار خون بند ناف پیوند شده است.
وی افزود: در ۲ دهه گذشته سلول درمانی در بخش های مهم پزشکی بازساختی اهمیت خود را پیدا کرده و سرمایه گذاری های بسیاری در زمینه سلول درمانی انجام گرفته است و در سال های آینده نقشی پررنگ تر از خون بند و ضمایم زایمانی شاهد خواهیم بود.
مسئول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان با بیان اینکه این شرکت اولین بانک خون بند ناف خاورمیانه است که با ۱۸۰ هزار نمونه، پیوندهای موفقی را ثبت کرده است، اظهار کرد: یک یافته علمی باعث شده تا مجموعه صنعتی شکل بگیرد که خروجی آن زنده ماندن افراد است سرمایه‌گذاری روی دانش و یافته‌های علمی اگرچه زمان‌بر است ولی منجر به سامان دادن بسیاری از امور کشور خواهد شد.
نوری با بیان اینکه در شرکت فناوری بن یاخته های رویان تحقیقات و خدمات بسیاری انجام گرفته است، ادامه داد: یک بخش از تحقیقات به ثمر رسیده، بخشی در مرحله درمان و بخشی در مرحله مارکت است.
وی یادآور شد: دسترسی به دانش فنی ذخیره‌سازی بافت بند ناف از تحقیقاتی است که به سرانجام رسیده است و بزودی در این حوزه خدمات رسانی می شود.
مسئول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به اینکه علاوه بر خون بند ناف، سایر ضمایم زایمانی نیز در درمان بیماری ها کاربرد دارد، بیان کرد: پرده آمنیوتیک (غشای نازک دور جنین) به عنوان پانسمان بیولوژیک در درمان زخم های دیابتی و سوختگی کاربرد دارد که بزودی وارد داروخانه می شود.
نوری بخشی از محصولات این شرکت در حوزه تحقیقاتی سرم خون بند ناف در مرحله تحقیقاتی است که در کشت سلولی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه تمام تلاش ما کاربردی کردن فعالیت های انجام گرفته است، گفت: شرکت فناوری بن یاخته های رویان در حوزه فعالیت خود از پیشروترین شرکت های منطقه است که تاکنون ۶۰ پیوند بیماری های خونی، سلول درمانی حدود ۱۲۰ کودک فلج مغزی و بیش از ۴۰۰ پیوند خون بند ناف در کشور انجام شده است.
مسئول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان بخشی از محصولات این شرکت در حوزه تحقیقاتی سرم خون بند ناف در مرحله تحقیقاتی است که در کشت سلولی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.
نوری با بیان اینکه تمام تلاش ما کاربردی کردن فعالیت های انجام گرفته است، افزود: شرکت فناوری بن یاخته های رویان در حوزه فعالیت خود از پیشروترین شرکت های منطقه است که تاکنون ۶۰ پیوند بیماری های خونی، سلول درمانی حدود ۱۲۰ کودک فلج مغزی و بیش از ۴۰۰ پیوند خون بند ناف در کشور انجام شده است.
ذخیره ۱۸۰ هزار واحد نمونه خون بند ناف
مدیر دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان نیز در این نشست اظهار کرد: بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی با خدف ذخیره و بیمه سلامت راه اندازی شد و در حال حاضر ۴۵ دفتر نمایندگی در همه استان های کشور فعال است.
هادی جوشقانی ادامه داد: تاکنون ۱۸۰ هزار واحد نمونه خون بند ناف ذخیره شده که بیش از ۲ هزار نمونه آن به کردستان اختصاص دارد و در حال حاضر در این استان ۲ مرکز در سنندج و سقز فعالیت دارد و تمهیدات برای فعالیت مرکز سوم در مریوان هم در دست انجام است.
وی یادآور شد: تا پیش از این خون بندناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد که با راه اندازی مراکز و دفاتر بانک خون بند ناف رویان در حال حاضر از کشورهای خارجی مانند عراق، سوریه، ترکیه و دوبی نیز ایرانی های مقیم این کشورها درخواست ذخیره نمونه های خود را دارند و متقاضیان خارجی اربیل عراق را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم.

کد خبر 2756147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha