ناگفته‌های حکم دیوان داوری بین‌المللی درباره صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه

سرویس جهان- منبع غربی ادعا کرده‌اند که دیوان داوری بین‌المللی در پاریس، چهار مورد از پنج مورد شکایت بغداد از ترکیه درباره صادرات نفت اقلیم کردستان را رد کرده و ترکیه پولی بابت جریمه به عراق پرداخت نخواهد کرد.

به گزارش کردپرس، دیوان داوری بین‌المللی در پاریس که به شکایات کشورها در حوزه مالی رسیدگی می کند، اوایل این هفته عراق را برنده پرونده شکایت از ترکیه به خاطر صادرات نفت اقلیم کردستان بدون رضایت دولت مرکزی عراق اعلام کرد.

با این حال منابع غربی به نشریه میدل ایست آی گفته اند بغداد تنها توانسته در یک مورد از پنج مورد شکایت از ترکیه برنده شود. بر اساس اظهارات منابع غربی، عراق در پنج مورد شامل انبار، انتقال، استفاده انحصاری، تصاحب و بارگیری نفت اقلیم کردستان عراق از ترکیه شکایت کرده بود اما ترکیه تنها در مورد بارگیری غیرقانونی بر اساس توافقنامه ۱۹۷۳ ترکیه و عراق بر سر خط لوله انتقال نفت محکوم شناخته شده است.

منابع ترکیه و غربی ادعا کرده‌اند که عراق تمام موارد حکم دیوان داوری بین‌المللی را آشکار نکرده زیرا ادعاهای عراق در بقیه موارد، بجز بارگیری غیرقانونی نفت اقلیم کردستان از سوی ترکیه رد شده است.

منابع غربی توضیح داده‌اند که دیوان داوری بین‌المللی اقلیم کردستان را بخشی از حاکمیت عراق دانسته است. در نتیجه، معامله ترکیه با اقلیم کردستان در زمینه صادرات نفت این منطقه را، به جز مورد بارگیری قانونی تشخیص داده است.

منابع غربی همچنین اشاره کرده اند که دادگاه بخش عظیمی از مطالبه خسارت عراق از ترکیه به میزان بیش از ۳۰ میلیارد دلار را رد کرده و تنها دستور پرداخت حدود یک و نیم میلیارد دلار از سوی ترکیه به دولت مرکزی عراق را داده است.

منابع غربی از جمله نکات ناگفته در مورد محکوم شدن ترکیه در دیوان داوری بین‌المللی را پرداخت غرامت از جیب اقلیم کردستان و نه ترکیه عنوان کرده اند.

از نظر منابع غربی حکم دیوان داوری بین‌المللی به معنای موفقیت، نه برای ترکیه و نه دولت عراق نیست.

کد خبر 2753951

برچسب‌ها