طنین نوای شورانگیز «دف» و «تنبور» در تاق بستان

سرویس کرمانشاه _ غروب روز چهارشنبه و در سومین روز نوروز، مجموعه‌ تاریخی تاق بستان در یکی از خاطره انگیزترین ایام خویش، شاهد اجرای برنامه دف نوازی، تنبورنوازی و شاهنامه خوانی با حضور گسترده و چندهزار نفره گردشگران نوروزی از نقاط مختلف ایران بود.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ مجموعه تاریخی تاق بستان یکی از مکان های دیدنی و پرطرفدار در ایران است که در طول سال و در ایام مختلف، گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و بی گمان نقطه اوج حضور گردشگران در جشن بزرگ هلال نوروز اتفاق افتاد. رویدادی که به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، مدیریت پایگاه ملی تاق بستان و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری رقم خورد.

آغاز جشن با نوای مرشد و سنت اصیل شاهنامه خوانی

  نقطه آغازین جشن هلال نوروز - که در محوطه کناری تاق های سنگی و در جوار چشمه جوشان تاق بستان برگزار شد - با ضرب مرشد و شاهنامه خوانی آغاز گشت.

دختر بچه های عضو گروه سفیران سیمرغ به سرپرستی خانم عباسی با لباس‌های زیبا، اصیل و با صدایی رسا و پرصلابت، حماسه های شاهنامه را به زبان فارسی و کردی کرمانشاهی روایت کردند.

شاهنامه خوانی سنتی اصیل و رایج در منطقه کرمانشاه و غرب کشور است که متاسفانه با بی توجهی‌ها و بی اعتنایی های مسئولین، به تدریج کمرنگ و محو شده است و در این جشن، مجالی دوباره برای عرضه و معرفی به گردشگران یافت.

طنین نوای شورانگیز «دف» در تاق بستان

یکی از نقطه های اوج این برنامه به هنرنمایی شورانگیز گروه 110 نفره خانه دف کرمانشاه به سرپرستی یوسف شریفی و وابسته به حوزه هنری کرمانشاه اختصاص داشت.

گروه خانه دف کرمانشاه پیش از این اجراهای زیبایی در برنامه‌های گردشگری منطقه‌ هورامان، جشن انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت نوروزی در تاق بستان و سکانس معروف دف نوازی جشن انار در سریال نون خ داشته است و اخیرا هم در جشنواره جهانی مسکو عنوان گروه برتر را به خود اختصاص داده است.  

 اجرای اول این گروه به قطعه "یا رسول اله نظری فرما" به زبان کردی و فارسی اختصاص داشت که فضایی عرفانی و متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان داشت.

قطعه دوم گروه به آهنگ معروف و خاطره انگیز «هر کسی، کسی دارد، یار نورسی دارد ... » اختصاص داشت. این آهنگ معروف خانقاهی با تنظیم تازه ای از یوسف شریفی اجرا شد و با استقبال گردشگران روبرو شد

نوای عرفانی تنبور در آیین باستانی نوروز 

اجرای سوم جشن هلال نوروز به گروه بزرگ تنبورنوازان مهرآوید به سرپرستی سیدشاهرخ اسماعیلی و میترا فیض جانی اختصاص داشت. گروه مهرآوید پس از زلزله بزرگ آبان ۹۶ در سرپل ذهاب تشکیل شده و طی این سال‌ها نقش مهمی در معرفی موسیقی اصیل و عرفانی تنبور داشته است. این گروه همچنین اجراهای زیبا و متعددی را در مناسبات ها و در قالب کنسرت های مختلف برگزار کرده است.

قطعه "بی سروسامانی" با شعری از محمد علی بهمنی اولین اثری بود که توسط گروه بزرگ تنبورنوازی به زیبایی اجرا شد و مورد تشویق ویژه تماشاچیان هم قرار گرفت. دومین اجرا به قطعه شنیدنی "بوی عشق اختصاص داشت که ترکیبی از دو مقام باستانی تنبور و شعری از سید صالح ماهیدشتی شاعر نامدار کرمانشاهی بود.

شکسته شدن رکورد بازدید روزانه در کرمانشاه 

جشن بزرگ هلال نوروز علاوه بر اجرای برنامه های فرهنگی و هنری جذاب و اصیل، یک رکورد هم برجای گذاشت و در این روز با بازدید بیش از 14 هزار گردشگر از مجموعه تاریخی تاق بستان، رکورد بازدید روزانه از یک مکان تاریخی در استان هم شکسته شد که نویدی برای روزهای خوب گردشگری در کرمانشاه است.

 هنرهای اصیل، یک ظرفیت تحول آفرین برای کرمانشاه 

جشن هلال نوروز نشان داد که هنرهای اصیل منطقه کرمانشاه یک ظرفیت بزرگ گردشگری هستند و می توانند برای فرهنگ و اقتصاد کرمانشاه، بسیار تحول آفرین باشد. شاهنامه خوانی، موسیقی تنبور و ساز عرفانی دف از سنت فرهنگی اصیل و رایج در منطقه کرمانشاه است که متاسفانه طی این سال‌ها با کج سلیقه‌ها، بی توجهی‌ها و بی اعتنایی‌های مسئولین، حضور آن در همایش‌ها و مراسم‌های فرهنگی و هنری به تدریج کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است. این غفلت ها، در واقع راه را برای سرایت روایت های بیگانه با فرهنگ اصیل مردم، باز کرده و ضررهای جبران ناپذیری بر پیکره فرهنگ و اصالت این منطقه زده است. 

جالب اینکه با وجود تاکیدات بسیار استاندار کرمانشاه، هنوز بسیاری از مسئولان به اهمیت گردشگری در رونق اقتصادی و ارزش‌ والای هنرهای اصیل این منطقه واقف نیستند و این برنامه هم با حمایت ویژه یکی از مدیران ارشد استان، مجال اجرا پیدا کرد.  

و نکته آخر اینکه باید نوع نگاه پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات که با حفظ سمت به عنوان سرپرست پایگاه ملی تاق بستان منصوب شده است، را به هنرهای اصیل منطقه و تقویت آن ها را تحسین کرد.

کد خبر 2753816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha