یک بام و دو هوای مسئولان؛ تجمعاتی در سایه کرونا

سرویس کردستان- شرایط بحرانی کرونا در حالی با تکرار هشدار در حانه بمانید ادامه دارد که این روزها کشاورزان برای دریافت کود شیمیایی آن هم به صورت آزاد در سطح استان تجمع می کنند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بارها مسئولان بر کنترل وضعیت با جلوگیری از هرگونه تجمع توسط مردم تأکید داشته و دارند. بارها به مردم هشدار داده می شود که در خانه بمانند و نکات بهداشتی را رعایت کنند. گرچه مردم تا حدودی رعایت می کنند اما آنچه دیده می شود جدی نگرفتن هشدارها توسط تعداد از مسئولان است؛ به طوری که برخلاف دستورات لازم برای جلوگیری از تجمع عمل کرده و بارها شاهد تجمعات مختلف مردم برای دریافت یکسری از کالاها و اقلام هستیم.

نمونه بارز این تجمعات مربوط می شود به توزیع میوه شب عید که با وضعیت اسفباری منجر به تجمع مردم شد تا جایی که صدای متولیان بهداشتی را هم درآورد که چرا مسئولان صنعت و معدن و تعاون روستایی نسبت به هشدارهای بهداشتی جدی نیستند و همکاری ندارند!؟

اعتراض ها و انتقادات نسبت به این موضوع ادامه داشت تا اینکه اخیراً تجمعاتی دیگر برای دریافت کود شیمیایی توسط کشاورزان صورت گرفته است آن هم برای کودی که بررسی ها نشان می دهد یارانه ای نبوده و به شیوه آزاد با قیمت فاحشی به فروش می رسد.

در همین زمینه یکی از فعالان سیاسی در کانال تلگرامی شخصی خود با انتشار فیلمی از این تجمع در شهرستان بیجار به نکته جالبی اشاره داشته مبنی بر اینکه «اول توزیع این کودها با قیمت آزاد است نه سهمیه ای و دوم بهانه نداشتن اعتبار برای خرید کود در این شرایطی که می شد از منابع مختلف حتی از طریق پیش فروش کود به خود کشاورزان وجه آن را تهیه کرد تا هم محصول زارعین به دلیل اتمام فصل کودپاشی شود و هم جان خانواده هایشان به خطر نیفتد.»

با این وجود هرچند متولیان جهاد کشاورزی استان معتقدند جلوی هرگونه تجمعی گرفته شده است و کود هم به اندازه کافی با قیمت یارانه ای وجود دارد و با شیوه کنترل شده توزیع می گردد و تجمع پیش آمده را به دلالان ربط می دهند اما نمی توان از بی تدبیری در این زمینه چشم پوشی کرد.

کسانی که کود یارانه ای با قیمت هر کیسه 53 هزار تومان را به صورت آزاد با قیمت هر کیسه 150 هزار تومان می فروشند و عامل تجمع مردم در این شرایط بحرانی و خطرآفرین می شوند قطعاً شناخته شده هستند و این نیست که بی خبر این کار را انجام دهند.

از طرفی بسیاری از کشاورزان از این مسئله شکایت دارند که در حال حاضر بیشتر کود آزاد توزیع می شود تا سهمیه ای و همین خود جای سؤال دارد که چرا کود یارانه ای برای کشاورزان نایاب شده است؟

همچنین در حال حاضر کودها به صورت حواله ای از طریق کارگزاریها توزیع می شود و هرچند متولیان معتقدند این حواله با قیمت یارانه ای است اما امکان خطا در این زمینه هم وجود دارد و قطعاً باید نظارت ها بیشتر شود.

بنابراین لازم است در این برهه حساس جهاد کشاورزی استان وضعیت این گونه تجمعات و توزیع کودهای شیمیایی را بررسی و با حفظ سلامت جامعه دست دلالان در این زمینه را کوتاه کند./

کد خبر 257867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha