اتحادیه میهنی و نسل نو خواهان شفافیت درباره درآمدهای اقلیم کردستان شدند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان و جنبش نسل نو در مجلس عراق و پارلمان اقلیم کردستان از دولت اقلیم درخواست کردند که سرنوشت درآمدهای خود را فاش کند.

به گزارش کردپرس، شیروان میرزا قادر، عضو مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان (یه‌کیتی) بعد از ظهر امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) اظهار داشت: دولت اقلیم کردستان سرنوشت درآمدهای داخلی و اموال باقی مانده از فروش نفت و درآمدهای گذرگاه های مرزی را آشکار نکرده است.

این نماینده کُرد مجلس عراق در ادامه نیز افزود: دولت اقلیم در این رابطه هیچ گونه توضیحی ارائه نداده و ما منتظر پاسخ در این باره هستیم.

کاوه عبدالقادر، نماینده پارلمان اقلیم کردستان از فراکسیون جنبش نسل نو (نه‌وه‌ی نوی) نیز در گفت و گو با خبرگزاری رسمی عراق در این باره تصریح کرد: فراکسیون ما در رابطه با درآمدهای داخلی برای اطلاع از سرنوشت آن، پرسش های زیادی مطرح کرده با این حال تاکنون هیچ گونه پاسخ روشنی دریافت نکرده ایم.

این نماینده پارلمان اقلیم کردستان ضمن اعلام این که فراکسیون جنبش نسل نو به صورت رسمی خواهان تشکیل صندوق درآمدهای نفت و گاز برای سازماندهی درآمد حاصل از فروش آنها شده، بر لزوم شفافیت در رابطه با مسئله نفت و درآمدهای داخلی اقلیم تاکید کرد.

این در حالی است که پیشتر غالب محمد، عضو مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون جنبش تغییر (گوران) در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، ضمن انتقاد از عملکرد دولت اقلیم کردستان در امور اقتصادی به ویژه پرداخت حقوق کارمندان و دیگر حقوق بگیران، اعلام کرده بود که مشخص نیست درآمدهای داخلی اقلیم، درآمد حاصل از فروش نفت و بودجه دریافتی از دولت فدرال کجا و چگونه هزینه شده است.

به دنبال آن نیز فراکسیون جنبش تغییر در مجلس نمایندگان عراق با صدور بیانیه ای، ضمن تاکید بر لزوم انجام اصلاحات اساسی و فراگیر اقتصادی در اقلیم کردستان برای مبازره با فساد اداری و مالی و نیز دریافت مالیات از همه شرکت های معاف از آن به صورت غیر قانونی، از دولت اقلیم درخواست کرد که مسئله دریافت 250 میلیون دلار رشوه از شرکت نفتی روسنفت روسیه را پی بگیرد، در رابطه با اخبار حاکی از مسدود شدن یک میلیارد دلار از درآمدهای اقلیم در یکی از بانک های لبنان شفاف سازی کند و این مبالغ را به خزانه دولت بازگرداند.

فراکسیون پارلمانی جنبش تغییر در بیانیه خود همچنین بر لزوم تاسیس صندوق درآمدهای نفتی در اقلیم کردستان برای ساماندهی درآمد حاصل از فروش نفت، شفافیت در درآمدهای داخلی و گمرک و ساماندهی امور مربوط به پرداخت حقوق کارمندان تاکید کرده و خاطر نشان ساخته که مشارکت جنبش در دولت اقلیم نیز برای ایجاد اصلاحات واقعی و ریشه کن کردن فساد بوده است.

در پاسخ به انتقاد اعضای فراکسیون جنبش تغییر در مجلس نمایندگان عراق نیز جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان در بیانیه ای در رابطه با عملکرد دولت در امور اقتصادی، ضمن یادآوری این که جنبش در دولت اقلیم و اداره امور شریک است، فراکسیون پارلمانی آن را به تحریف افکار عمومی و بهره برداری سیاسی از شرایط کنونی به دنبال شیوع نسل جدید ویروس کرونا (COVID-19) متهم کرد.

عادل ضمن اعلام این که مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان از دادستان کل اقلیم درخواست کرده مسئله دریافت 250 میلیون دلار رشوه از شرکت روسنفت را پیگیری کند، تاکید کرد که خبر مربوط به مسدود شدن یک میلیارد دلار از درآمدهای اقلیم در یکی از بانک های لبنان نیز بی پایه و اساس است.

کد خبر 257690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha