چهار فصل تلخ و پر هیاهوی آذربایجان غربی در سال 98

سرویس آذربایجان غربی- چهار فصل پر هیاهو در سال 98 پشت سر گذاشته شد، سالی که مملو از حوادث تلخ و ناگوار بود و امید است با آمدن بهار و تابش خورشید بر بلندای زاگروس، سیمینه رود و زرینه رود و زاب، نوای خروشان مهر و امید را در دل های همه زنده کنند.

به گزارش خبرنگار کُردپرس، سال 98 در آذربایجان غربی سال سیل و زلزله و مرگ و آتش بود. سالی که در آن چهره هایمان را خاک سپاری کردیم و تا روزهای پایانی سال هم همچنان گرفتار بیماری مهلک کرونا با افزایش روز به روز تلفاتش هستیم.

بهار سیلابی و گردشگران میلیونی در آذربایجان غربی

سیل بهاره امسال در سال جاری و تنها در بخش کشاورزی آذربایجان غربی را متحمل ۵۵ میلیارد تومان خسارت کرد و45 میلیارد ریالی نیز به بناهای تاریخی استان خسارت زد.

پس از وقوع حوادث ناگوار سیل سال 98 در کشور، 6 فروردین ماه شاهین دژ اولین هدف حمله سیل در آذربایجان غربی بود سیلی که چندین روستای بخش مرکزی شاهین دژ در جنوب آذربایجان غربی را درنوردید و به اراضی باغی و زراعی خسارت وارد کرد.

سیل اما به همین اکتفا نکرد و در 12 مرداد ماه به دنبال بارش شدید باران و تگرگ، 9 روستای شهرستان سلماس به علت طغیان رودخانه "دیرعلی" و ایجاد سیلاب دچار خسارت شدند و سیلاب وارد پنج روستا شد و 5 نفر را مصدوم به باغات و مزارع کشاورزی هم خسارت زد و 70 میلیارد ریال نیزبه آثار تاریخی آذربایجان غربی خسارت وارد شد.

در آن زمان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 155 میلیارد ریال اعتبار جهت جبران خسارات ناشی از وقوع سیل سال جاری در آذربایجان غربی تخصیص می یابد.

بهار زیبای آذربایجان غربی با 58 منطقه نمونه گردشگری در ایام تعطیلات نوروزی بیش از 2 میلیون نفر بازدید کننده داشت. در این مدت ۱۲۸ هزار و ۴۶۵ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

تابستان؛ هرم آتش و رکورد 20 ساله گرما در استان

تابستان 98 اما در آذربایجان غربی رکورد گرما را هم زد و شهرستان پلدشت در روز 10 مرداد با دمای ۴۳ درجه رکورد زد و عنوان گرمترین شهر استان آذربایجان غربی را در چند سال گذشته به نام خود ثبت کرد.

رکورد گرمترین روز در آذربایجان‌غربی در پنجم مرداد سال ۱۳۹۷ بوده که دمای هوای استان به ۴۲.۶ درجه سانتی‌گراد رسید که این دما در ۲۰ سال گذشته در استان بی سابقه بود و امسال استان با گرمای دیروز به رکورد گرمترین روز سال نزدیک شد.

به دنبال رکورد گرما آتش سوزی در جنگل های سردشت آغاز شد. بر اساس اعلام پایگاه خبری پلیس؛ در اين آتش سوزي که در روز (11 مرداد) در دو منطقه «ملاشیخ» و «شینوه» این شهرستان روی داد با تلاش ستاد بحران و نیروهای مردمی بعد از دو شبانه روز آتش مهار شد، حدود 100 هكتار از اراضی و جنگل ها از بين رفته است و علت حادثه همچنان نامشخص ماند.

این آتش‌سوزی در مناطق سخت‌گذر و شیب‌دار جنگلی منطقه روی داده بود و خودروهای اطفای حریق به دلیل عدم امکان تردد در آن منطقه نتوانستند اقدامی بکنند و مهار آتش تنها با کمک نیروهای امدادی انجام گرفت. این مسئله توجه ستاد بحران شهرستان سردشت را به کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق منابع طبیعی جلب کرد.

پاییز و وحشت کیک های آلوده به قرص در آذربایجان غربی

پاییز امسال هم موضوع کیک های آلوده به قرص در کشور مطرح شد. در آذربایجان غربی اولین مورد در یکی از مدارس پیرانشهر یافت شد موضوعی که در ابتدا مسئولان استانی سعی بر انکار آن داشتند اما در نهایت مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده کیک های آلوده به ما رسیده و پیگیر هستیم.

این قرص‌ها بیشتر استامینوفن، آنتی هیستامین و رانیتیدین بود و پس از آن فروش کیک در بوفه مدارس ممنوع اعلام شد. در آذر ماه امسال رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: 18 تن از دانش آموزان ارومیه‌ای با کیک های آلوده مسموم شدند که البته تمامی این افراد به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.

هر چند یک ماه بعد از تایید وزارت آموزش و پرورش و وزات بهداشت و سایر دستگاه های مرتبط در خصوص مشاهده کیک های آلوده به قرص در آذربایجان غربی، باز هم مسئولان استان دست از تکذیب این موضوع برنداشتند. یکی از آنها فرماندار ارومیه بود گزارش های وجود کیک های آلوده در استان را انکار کرد و گفت: 13 واحد صنعتی استان با این شایعه متضرر شدند!!

زمستان پر حادثه ترین فصل سال در آذربایجان غربی شد

زمستان در آذربایجان غربی نیز با آلودگی شدید هوا در مرکز استان و شهرستان بوکان آغاز شد به نحوی که سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بر اساس آمار مراجعه بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته به علت آلودگی هوا به مراکز اورژانس، بعد از تهران، آذربایجان‌غربی دومین استان پرتلفات کشور بوده است.

شاخص کیفی هوا در ارومیه به 116 رسید که برای گروه‌های حساس ناسالم و در شرایط نارنجی است.در آن زمان مدارس ارومیه و مناطق تابعه آن به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند.

بارش شدید برف و مسدود شدن راه ها در بهمن ماه نیز یکی دیگر از حوادث امسال بود برف زیادی که طی چندین سامانه بارشی فعال آذربایجان غربی را در بر گرفت و به رکورد بارش یک متر برف در سطح شهر پیرانشهر و بارش بیش از 6 متر در مناطق کوهستانی استان منجر شد. به نحوی که در بهمن ماه امسال هزاران راه روستایی مسدود شدند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

دوم اسفند و انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی در شرایطی برگزار شد که درصد مشارکت در این استان با 47 درصد مشارکت بالاتر از میانگین کشوری شد.

در این انتخابات تعداد افراد واجدان شرایط در آذربایجان غربی 2 میلیون و 379 هزار و 656 نفر اعلام شد بود که از این تعداد یک میلیون و 123 هزار و 567 نفر در سطح آذربایجان غربی در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و 12 نماینده از 10 حوزه انتخابیه را راهی مجلس کردند.

زلزله تلخ قطور و آوارگی مردم زلزله زده

چهارم اسفند ماه وقوع دو زمین لرزه شدید(5.7 و 5.9) در منطقه قطور خوی، موجب مصدومیت بیش از صد نفر و خسارت به 6 هزار واحد مسکونی روستایی شد.

این زمین لرزه با ایجاد خسارات مالی فراوان ده ها پس لزره داشت و هزاران نفر را آواره و بی خانمان کرد. اکنون عملیات آواربرداری حدود ۴۵۰ واحد مسکونی زلزله‌زده قطور انجام شده و اجرای عملیات در باقی واحدهای تخریبی در حال اجراست.

با ابتکار استاندار آذربایجان غربی اماکن روستایی در ۲۰ کیلومتر نوار مرزی بیمه از قبل بیمه شده بودند و اکنون و خسارت های وارده به منازلشان در سریعترین زمان ممکن پرداخت می شود.

این در حالی است که اواسط اردیبهشت هم زنگ هشدار رانش زمین در آذربایجان غربی به صدا درآمده بود و کارشناس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی آذربایجان غربی هشدار داد؛ آذربایجان غربی در اولویت اول خطر و بحران جدی رانش زمین و لغزش اراضی در کشور قرار دارد که باید توجه جدی در این خصوص صورت گیرد.

در پی آن مطالعات ریز پهنه بندی لرزه ای 4 شهر (ارومیه، خوی، سلماس و مهاباد) در این استان تنها تصویب شد.

نخستین تست مثبت مبتلا به کرونا در آذربایجان غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی 8 اسفند از ثبت نخستین تست مثبت مبتلا به کرونا در ارومیه خبر داد.

این مورد نخستین فرد مبتلا به ویروس در سطح استان و از آن یک زن55 ساله ارومیه ایی بود که سابقه سفر به شهر قم را داشت که پس از چند روز با کسب بهبودی مرخص شد.

اما پس آن آمار کرونا در استان روبه افزایش بوده و تا کنون 326 مبتلا و 19 قربانی در استان گرفته است.

فوت چهره ها و قهرمانان در استان

21 فروردین؛ «سید احمد حسنی فرد» محقق و نویسنده پیشکسوت مهابادی در سن ۷۹ سالگی به دلیل بیماری نارسایی کلیه در تبریز دار فانی را وداع گفت. تاکنون یک کتاب دیوان اشعار از این نویسنده مهابادی به چاپ رسیده همچنین به همت این محقق دیوان اشعار ملا مارف کوکه‌ای درطول ۶۵ سال جمع آوری شد و به چاپ رسید. علاوه بر آن بالغ بر ۸ اثر دیگر ایشان نظیر "لباس در کوردستان"، "الفبای کردی"، "گردآوری امثال و حکم کردی" و .... در دست چاپ است.

24 آذر؛ «یوسف قاضی»، خیر و رییس سابق انجمن خیرین مدرسه ساز مهاباد بعد از 2 سال تحمل بیماری بیماری سرطان در سن 79 سالگی ، در شهر زادگاهش درگذشت.

یوسف قاضی، برادر روانشاد احمد قاضی، نویسنده و مترجم نامدار است و از چهره های مدنی خانواده قاضی ها در مهاباد است.این مرحوم در عرصه مدرسه سازی در شهرستان مهاباد فعالیت داشت و از جمله اقدامات خیرخواهانه اش اهدای زمین و احداث مسجد و مدرسه ایی در مهاباد به نام "یوسف قاضی" است.

26 آذر؛ ماموستا «احمد منده» شمشال نواز کُرد به علت بیماری در سن ۷۶ سالگی دارفانی را وداع گفت. استاد «منده» در سال ۹۶ به عنوان نوازنده برتر ساز نی در نخستین جشنواره سراسری “موسیقی نغمه‌های کار و تلاش” تهران معرفی شده بود. او ۸ دوره متوالی در جشنواره سراسری بیت و حیران به عنوان چهره ماندگار معرفی شده است.

22 دی؛ دکتر "جلال حاجی زاده" نویسنده و فعال مدنی کُرد اهل سردشت ماه در منزل شخصی خود فوت کرد.حاجی زاده در زمینه اسطوره های کردستان تحقیقاتی انجام داده بود و آخرین اثر وی تحقیقی بر روی افسانه «گیلگمش» بود که در مرحله چاپ بود و اکنون به علت فوت محقق ناتمام مانده است.

11 اسفند ماه؛ فوت ناگهانی قهرمان«سیامند رحمان»؛ قوی‌ترین مرد دارای معلولیت جهان، همه را شوکه کرد. او که قرار بود طلای پاراالمپیک 2020 را کسب کند و می گفت: «هر چه به این مسابقات نزدیک‌تر می شویم میزان هیجانم بیشتر می‌شود»، امروز از میان ما پر کشید و همه دنیا را در بهت و حیرت فرو برد.

پس از فوت این جهان پهلوان یکی میادین سردشت به اسم او نامگذاری شد و پرچم کمیته بین المللی پارالمپیک به حالت نیمه افراشته درآمد.

مرگ 543 نفر در تصادفات آذربایجان غربی و حوادث مختلف سال استان

تصادفات هم که در محورهای آذربایجان غربی به یک روال معمول تبدیل شده و تا کنون انتقادات زیادی را به همراه داشته است امسال در مجموع این حادثه موجب مرگ ۵۳۴ نفر در آذربایجان غربی شد.

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی آذربایجان غربی درسال جاری ۱۱هزار و ۹۳۶ نفر در تصادفات جاده ای استان مصدوم شدند که از این تعداد ۸۵۱۹ نفر مرد و ۳۴۱۷ مورد زن هستند در تصادفات جاده ای استان مصدوم شده اند.

موج قربانیان مشروبات الکلی در آذربایجان غربی؛ مسول مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بهار امسال از مسمومیت 40 نفر و مرگ یک تن بر اثر مصرف مشروبات الکلی در پلدشت خبر داد. در این رویداد 40 مرد با میانگین سنی 25 سال با علایم تاری دید و با سابقه مصرف مشروبات الکلی دست ساز در شهرک ارس پلدشت به بیمارستان های پلدشت، خوی، ماکو و ارومیه ارجاع داده شدند. از این تعداد 1 نفر فوت کرد و 2 نفر در بخش ICU بیمارستان های ماکو و ارومیه بستری شد. 23 نفر نیز به مرکز آموزشی درمانی طالقانی ارومیه اعزام شدند و 15 نفر دیگر هم ترخیص شدند.

افزایش غرق شدگی؛ گرمای هوای امسال آب تنی و شنا در دریاچه ارومیه و سد ها ی استان را افزایش داد و در این اوان تعداد زیادی جان خودشان به دلیل غرق شدن از دست دادند. بیشترین آمار فوتی مربوط به غرق شدگان در استان مربوط به مرداد ماه با ۱۳نفر است که اغلبشان دریاچه ارومیه را که بعد از سال ها پر آب شده بود انتخاب کردند و متاسفانه در این سال۳۲نفر غرق شدند که مردان با ۲۶مورد بیشترین فوتی را داشته اند.

پایان سال 1398 و امید به روزهای روشن تر

امروز 29 اسفند ماه است؛ در حالی که کشور با ویروس مهلک کرونا درگیر است امید ها و آرزوها در لحظه تحویل سال 99 برای شادی و سلامتی همگانی جرقه و نویدی است تا سال آینده، سال روشنی ها گردد.

کد خبر 256961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha