نگاه انتقادی فعالان مدنی آذربایجان غربی به برنامه مجازی آموزش و پرورش

سرویس آذربایجان غربی- فعالان مدنی در آذربایجان غربی با نگاهی انتقادی به برنامه وزارت آموزش و پرورش در آموزش مجازی دانش آموزان از طریق شبکه های پیام رسان داخلی پرداخته و شکست سیاست های این وزارتخانه را گوشزد کرده اند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به مدیران آموزش و پرورش کل کشور، مدیران مدارس را ملزم به انتخاب شبکه اجتماعی داخلی مناسب در سامانه سناد دانست و اعلام کرد؛ با توجه به شرایط کنونی و ضرورت استمرار امر آموزش و پرورش با بهره گیری از امکانات موثر موجود در فضای مجازی و تأکید مکرر دولت در خصوص استفاده از پیام رسان داخلی در کل مبادلات الکترونیکی و فرآیند ایجاد شبکه اجتماعی دانش آموزی مدیران کلیه مدارس موظفند با مراجعه به سامانه سناد نسبت به انتخاب شبکه اجتماعی داخلی مناسب مدرسه و تکمیل اطلاعات معلمان و کلاس های درس اقدام نمایند.

هر چند تاکنون گزارش هایی مبنی بر شیوه های غیر معمول تدریس برخی معلمان در این کانال های مجازی منتشر شده است اما در کل نکته ایی که وزارت آموزش و پرورش تا کنون به آن توجه نداشته است، نبود اینترنت و امکانات برای دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه‌ای و یا روستاهای دوردست کشور است.

هنوز هم بسیاری از روستاهای کشور به اینترنت دسترسی ندارند و یا اینکه در صورت دسترسی به اینترنت باز هم اکثر دانش آموزان مناطق محروم از دسترسی به وسایل الکترونیک همچون موبایل، تبلت و رایانه جهت استفاده آموزشی محروم اند که در این صورت کار آموزش ناقص خواهد شد و برنامه آموزش و پرورش برای آموزش همگانی معنا و مفهوم خود را از دست می دهد.

فعالان مدنی در آذربایجان غربی نیز با نگاهی انتقادی به این موضوع پرداخته و شکست سیاست های آموزش و پرورش را گوشزد کرده اند.

«شفیع بهرامیان» روزنامه نگار در یادداشتی با عنوان «آموزش و پرورش بر مسیر برنامه‌ای قبلا شکست خورده!» می نویسد: اصرار و الزام عجیب وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از فضای مجازی با نصب پیام رسان‌های داخلی برای استمرار آموزش معلمین، در حالی که طرف دیگر این برنامه که مخاطبین و دانش آموزان و اولیا آنان هستند، از پیام رسان‌های داخلی به هر دلیلی استفاده نمی‌کنند، عملا این وزارتخانه را بر مسیر تکرار یک تجربه قبلا شکست خورده قرار داده است!

او ادامه می دهد: واقعیت این است یا مسئولین آموزش و پرورش از فضای مجازی بیخبرند و پیام رسان‌های معمول و مورد استفاده مردم را نمی‌شناسند و یا در بدبینانه‌ترین حالت، در این وضعیت دشوار مشکلات مربوط به کرونا، همچنان قصد تبلیغ برای پیام رسان‌های داخلی ورشکسته و ناکارآمد را دارند!

بهرامیان اضافه می کند: لطفا از امر مقدس آموزش برای تحمیل سیاست‌های قبلا شکست خورده استفاده نفرمایید، از عقلانیت و مدیریت صحیح بحران بدور است. این اسمش فقط سوءاستفاده از بدبختی مردم و گرفتن ماهی از آب گل آلود است!

سیستم آموزش و پرورش را سیاسی و دکانی برای فروش و تبلیغات پیام رسان‌های بی اقبال و کم مشتری نکنید! حالا اصلا وقت مناسبی برای این کار نیست.

«صلاح الدین خدیو» دیگر فعال مدنی آذربایجان غربی نیز با یادداشتی تحت عنوان «وقتی کرونا هم حریف خواب آلودگی مسئولان آموزش و پرورش نمی شود!» به انتقاد از عملکرد وزارت آموزش و پرورش پرداخته است.

خدیو می نویسد: در این وانفسای بحران که تمام مملکت تعطیل شده و چشم انداز روشنی درباره پایان سال تحصیلی جاری وجود ندارد، آموزش و پرورش برای آموزش از راه دور دانش آموزان خانه نشین شده به فکر استفاده از پیام رسانهای داخلی افتاده و به داغ و درفش تهدید می کند!

واقعا نمی دانند چند درصد والدین دانش آموزان از این پیام رسانها استفاده می کنند؟ آیا اکنون زمان ماهیگیری از آب گل آلود است؟ فرق اینکار با احتکار ماسک و ژل و محلول ضد عفونی کننده چیست؟

او اضافه می کند: قضیه از دو حالت خارج نیست: یا نمی دانند آنچه این روزها می گذرد نتیجه شکست و انحطاط نظام آموزشی در تمامی مقاطع است یا اینکه طبق معمول باید دست به دامان اقتصاد سیاسی شد و فرضیه نجات پیام رسانهای ناکارامد و بی کیفیت داخلی را از ورشکستگی پیش کشید.

در هر صورت هزینه آن را نسلهای آینده این مملکت می پردازند نه مدیرانی که به صندلیهایشان چسپیده و به بازنشستگی و اضافه کاری و معوقات می اندیشند.

کد خبر 256863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha