نچیروان بارزانی: بغداد هیچ اقدامی برای جبران آسیب های قربانیان بمباران حلبچه انجام نداده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس اقلیم کردستان در سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه، ضمن اشاره به اینکه دولت مرکزی عراق هیچ اقدامی برای جبران آسیب های مادی و معنوی قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه انجام نداده، درخواست کرد بغداد مسئولیت قانونی و اخلاقی خود در این مورد را انجام دهد.

به گزارش کردپرس، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، در پیامی به مناسب سی و دومین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه، ضمن اشاره به اینکه تبعات و آسیب های خطرناک این فاجعه هنوز هم بر سلامت جسمی و روحی مردم و محیط زیست منطقه ادامه دارد، اعلام کرد که برگزاری یادبود سالگرد این فاجعه گرامیداشت قربانیان آن و تاکید بر تلاش در راستای جلوگیری از تکرار فجایع این گونه و نسل کشی کردها و هر طیف و قوم دیگری در دنیا به بهانه های سیاسی، دینی و قومی است و نیل به این هدف برای کردها مستلزم اتحاد و هماهنگی بیشتر است.

بارزانی در این پیام که در سایت رسمی ریاست اقلیم کردستان، منتشر شده؛ اعلام کرد که هنوز اقدامات بسیاری باقی مانده که در شان و شایستگی استان حلبچه و ساکنان آن انجام شود و بر رسیدگی هرچه بیشتر به قربانیان سلاح های شیمیایی تاکید کرد.

وی اشاره کرده که دولت مرکزی عراق، هنوز هیچ اقدام عملی برای جبران خسارات مادی و معنوی ساکنان حلبچه و آسیب های محیط زیست مسموم شده این استان و دیگر مناطق اقلیم کردستان که قربانی حملات شیمیایی دولت عراق شده اند، انجام نداده است و درخواست کرد که دولت عراق به عنوان مسئولیتی قانونی و اخلاقی، وظیفه خود در این مورد را انجام دهد.

رئیس اقلیم کردستان تاکید کرده که بشریت نیازمند اقداماتی جدی برای جلوگیری از به کار گیری هرگونه سلاح های کشتار جمعی است و همان گونه که اکنون همه جهان در تلاش برای ریشه کن کردن ویروس کرونا به عنوان تهدیدی خطرناک علیه همه بشریت هستند، باید به همان صورت نیز برای حفظ زندگی، محیط زیست و تمدن بشری، در راستای از میان بردن تکنولوژی مرگ و سلاح های کشتار جمعی تلاش کنند.

شهر حلبچه 32 سال پیش و در چنین روزی 26 اسفند / 16 مارس، از سوی رژیم بعث صدام هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و 5 هزار تن از ساکنین آن طی ساعات اولیه حمله جان باخته و هزاران تن دیگر دچار مصدومیت های شیمیایی مادام العمر شدند.

کد خبر 256710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha