راه ارتباطی سردشت به بانه قطع شود/ وجود 400 مصدوم شیمیایی ریوی و تنفسی در سردشت

سرویس آذربایجان غربی- رئیس قرارگاه دانشگاهی کنترل کروناویروس گفت: مسئولین ارشد شهرستان سردشت نسبت به قطع راه ارتباطی سردشت به بانه با توجه به وضعیت شهرستان بوکان و سقز و همچنین جلوگیری از ترددهای غیر ضروری تا مهار این بیماری اقدام نمایند.

به گزارش کردپرس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در جلسه ویژه ستاد مقابله با بیماری کرونا ویروس در سردشت خصوص آخرین آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در استان گفت: از مجموع ۷۴۷ نمونه مشکوک، دیروز ۷۹ نمونه مورد آزمایش قرار گرفت که ۳۱ نمونه آن مثبت گزارش شده است و کل تعداد نمونه های مثبت در استان به ۲۲۴ مورد رسید.

او افزود: متاسفانه با ۵ مورد فوتی جدید که ۴ مورد آن از خوی و ۱ مورد آن از ارومیه بودند، تعداد فوتی های استان به ۱۲مورد افزایش یافت.

آقازاده در خصوص تعداد مبتلایان به تفکیک شهرستان های تابعه اظهار کرد: ارومیه۸۷، بوکان۳۴، خوی۲۳، شاهین دژ۱۶، میاندوآب۱۵، تکاب۱۰، سلماس۷، مهاباد۱۰، نقده۷، سردشت۵، چایپاره۴، ماکو۲، اشنویه۳، پیرانشهر۱ نفر مبتلایان به کرونا در استان را تشکیل می دهند.

رئیس قرارگاه دانشگاهی کنترل کروناویروس بیان کرد: از یک ماه گذشته در تمامی جلسات با توجه به دارا بودن جمع کثیری از مصدومین شیمیایی وسکونت آنان ، سردشت مدنظر کامل بود و برای پیشگیری و مهار این بیماری در سردشت تمهیدات ویژه اتخاذ شده بود.

او افزود : در حال حاضر در سطح استان 2500 تخت فعال و 21 مرکز غربالگری پذیرش بیماران مشکوک به کرونا ویروس فعالیت می کنند و اقدامات و تدابیر مناسبی توسط دانشگاه علوم پزشکی اتخاذ شده است.

آقازاده گفت: ولی اگر ذره ای در مقابل این ویروس کوتاهی و ناهماهنگی بین دستگاههای اجرایی رخ دهد فاجعه ای بزرگ روی خواهد داد و تمامی تخت های بیمارستان کفاف موضوع نخواهد بود .

او تاکید کرد: باید تمامی دستگاهها با مشارکت سازمانهای مردم نهاد اعم از خیرین ، ورزشکاران ، هنرمندان و تمامی افرادی که بنحوی می توانند دراین جنگ تمام عیار مبارزه کنند مشارکت داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت شهرستان سردشت به دلیل مصدومین تنفسی و ریوی شیمیایی گفت: می طلبد مسئولین ارشد شهرستان نسبت به قطع راه ارتباطی سردشت به بانه با توجه به وضعیت شهرستان بوکان و سقز و همچنین جلوگیری از ترددهای غیر ضروری تا مهار این بیماری اقدام نمایند.

دکتر آقازاده به تدوین و اجرای پروتکل مراقبت و کنترل خانواده های افراد مبتلا به ویروس کووید 19 در سطح استان اشاره و افزود : دراین راستا 8 آیتم درراستای ادامه مراقبت های بیمار مبتلا به کرونا پس از ترخیص از بیمارستان با هدف پیشگیری و عدم سرایت دیگر اعضاِ خانواده اجرا می شود که پیشنهاد می کنم برای 400 نفر از مصدومین شیمیایی سردشت طبق این پروتکل برای حفاظت این عزیزان از این ویروس اقدام شود.

در این جلسه اقصی نخشی پور فرماندار شهرستان سردشت ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرستان با اشاره به حضور و سکونت 1600 جانباز تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از این تعداد 400 نفر دارای علائم ریوی وتنفسی هستند و توجه ویژه و ضرورت کامل دراین برهه زمانی به شهرستان سردشت از لحاظ تامین دارو وامکانات حفاظت فردی در اولویت هستند.

فرماندار سردشت تصریح کرد: تمامی دستگاههای اجرایی درراستای تامین سلامتی بایستی برای جامعه هدف آنچه که لازم است را پیش بینی و اقدام نمایند .

نخشی پور بر استقرار پایگاه بهداشتی غربالگری درمرز کیله، استقرار ایستگاههای غربالگری و تب سنجی در مبادی ورودی از طرف بانه ، مهاباد و پیرانشهر، بازدید از داروخانه های سطح شهر و محدودیت رفت آمد در سطح شهرستان جهت کنترل و مقابله به این ویروس واگیردار تا مهار آن را از برنامه های کنترل و پیشگیری در سطح شهرستان اعلام و از خدمات شبانه روزی کادر بهداشت و درمان قدرانی نمود.

نماینده مردم شهرستانهای سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن اشاره به حساسیت جایگاه ویژه سردشت با توجه به سکونت مصدومین شیمیایی بر بسته ماندن گذرگاه های مرزی تا اطلاع ثانوی و پیشگیری از ترددهای درون و برون شهری و ماندن در خانه تا مهار این بیماری واگیر تاکید کرد.

رسول خضری افزود: اولین محموله بهداشتی هلال احمر کشور جهت مصدومین شیمیایی در چند روز آینده به سردشت ارسال می شود و با توجه به تعامل و هماهنگی های بعمل آمده بزودی مواد ضد عفونی ، دارو و دیگر اقلام مورد نیاز جهت مصون ماندن مصدومین وجانبازان شیمیایی علی الخصوص مصدومین تنفسی وریوی در بین این عزیزان توزیع خواهد شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سردشت بیان کرد: تا این لحظه 25 مورد مشکوک به کرونا ویروس دربیمارستان پذیرش که از این تعداد 19 مورد به دلیل منفی بودن آزمایش ترخیص ، 5 مورد مثبت که ازاین تعداد 1 مورد پس از مراقبت کامل با حال عمومی خوب ترخیص و یک مورد نیز مشکوک به کرونا بستری و منتظر جواب آزمایش هستم.

کد خبر 256683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha