احزاب منشعب از AKP موضع نرم تری در مورد کردها دارند

سرویس جهان- دکتر پل لوین، استاد دانشگاه دولتی سوئد به خبرگزاری کردپرس گفت: دو حزب منشعب از حزب عدالت و توسعه ترکیه موضع نرم تری نسبت به حزب اردوغان در مورد مسئله کردها خواهند داشت اما نباید انتظار زیادی از آنها داشت.

به گزارش کردپرس، روز به روز تعداد ناراضیان از عملکرد حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بیشتر می شود و این مسئله را می توان از اعلام تاسیس دومین حزب منشعب از عدالت و توسعه به خوبی دریافت. قرار است امروز چهارشنبه 11 مارس 2020 تاسیس حزب دموکراسی و پیشرفت یا DEVA به رهبری علی باباجان، یکی از مقامات ارشد سابق در حزب عدالت و توسعه به صورت رسمی اعلام شود. قبل از آن حزب آینده به رهبری احمد داووداوغلو، از بنیانگذاران و مقامات ارشد حزب AKP اعلام موجودیت کرده و تعداد قابل توجهی از کادرهای حزب اردوغان را جذب کرده است. این دو حزب منشعب از عدالت و توسعه رویکردی انتقادی از عملکرد حزب AKP بویژه در مورد مسئله کردها داشته اند.

خبرگزاری کردپرس برای بررسی این موضوع با دکتر پل لوین، استاد دانشگاه دولتی سوئد و مدیر مرکز مطالعات ترکیه در این دانشگاه پیرامون مواضع و توانایی های دو حز منشعب از عدالت و توسعه در خصوص حل مسئله کردها مصاحبه کرده است.

دکتر لوین درباره مواضع دو حزب جدید در مورد مسئله کردها به کردپرس گفت: «من فکر می کنم که دو حزب جدیدالتاسیس آینده به رهبری احمد داووداوغلو و یا حزب علی بابان جان که به زودی اعلام می شود، نسبت به حزب عدالت و توسعه در قبال مسائل کردها و مذاکره با کردهای مخالف موضع نرم تری خواهند داشت. من می دانم که علی باباجان از قبل مذاکراتی با کارشناسان درباره مسائل کردها داشته است. با این حال، هم علی باباجان و هم عبدالله گل، راهنما و مشاور اصلی او افراد محتاطی هستند و نباید انتظار قدم های بزرگی را از آنها در مورد مسئله کردها داشت.»

او به طور خاص به موضع احمد داووداوغلو رهبر حزب آینده ترکیه اشاره کرد و افزود: «در مورد احمد داووداوغلو، مخالفت های او با خط مشی سرسختانه اردوغان نسبت به پ.ک.ک، حتی در سال 2016 نیز به میان افکار عمومی ترکیه راه یافت و اخیرا نیز از همپیمانی اردوغان با حزب ناسیونالیست حرکت ملی ترکیه انتقاد کرده است.»

مدیر مرکز مطالعات ترکیه در دانشگاه سوئد، یکی از مشکلات این دو حزب را برای موفقیت در به دست گرفتن قدرت، ناتوانی آنها در جذب ناسیونالیست های ترکیه عنوان کرد و گفت: «اما هیچ کدام از این دو حزب جدید نخواهند توانست ناسیونالیست ها را آن طور که اردوغان در این راه موفق بود با خود همراه کنند و این مسئله وقتی پای سیاست هایی که روی کردها تاثیر دارد حائز اهمیت است.»

با این حال وی تاکید کرد تلاش آنها برای جذب کردها ممکن است موضع اردوغان نسبت به کردها را عوض کند. دکتر لوین در این باره گفت: « اگر آنها بخواهند کردهای محافظه کار از حزب عدالت و توسعه اردوغان را با خود همراه کنند این مسئله ممکن است تغییر محاسبات اردوغان را بویژه در مورد کردها به همراه داشته باشد.»

استاد دانشگاه سوئد تردید دارد این دو حزب جدید بتوانند تغییر زیادی در مسئله کردهای ترکیه و یا پیشبرد آن انجام دهند. دکتر لوین تاکید کرد که «با همه این اوصاف، اطلاعات این یک یا دو حزب جدید چیزی نیست که بخواهد روی مسئله کردهای ترکیه تاثیر بگذارد. بویژه این که، در حال حاضر، این رجب طیب اردوغان است که حرف اصلی را در مورد مسئله کردها می زند و فعلا تصمیم گیرنده اصلی در این مورد است.»

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 256199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha