علاوی هیئتی را برای توافق با کردها به اقلیم کردستان فرستاده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس فراکسیون بیارق الخیر در مجلس عراق اعلام کرد که نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق هیئتی را برای گفتگو با کردها و جلب موافقت به اقلیم کردستان فرستاده، زیرا وی نمی خواهد دولت را بدون مشارکت کردها تشکیل دهد.

به گزارش کردپرس، محمد الخالدی که شخصیتی نزدیک به محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، شناخته میشود طی گفتگو با شبکه تلویزیونی روداو گفت که هیئتی از سوی علاوی برای گفتگو با جریان های کردستانی و کسب موافقت آنان برای شرکت در نشست مجلس عراق برای دادن رای اعتماد به دولت وی، به اقلیم کردستان اعزام شده و گفتگوها اکنون بر سر دو محور مناصب وزارتی سهم کردها و برنامه های دولت علاوی، در جریان است.

رئیس فراکسیون بیارق الخیر در مجلس عراق، افزود که کسب رای اعتماد مجلس برای علاوی، منوط به جلب موافقت و همراهی کردها است و وی نمی خواهد که بدون مشارکت جریان های کردستانی دولت خود را تشکیل دهد.

وی افزود بر خلاف آنچه گفته می شود، مهلت 30 روزه علاوی از زمان مامور شدن برای تشکیل دولت، برای انجام این مهم، فردا دوشنبه پایان نمی یابد و تا روز پنج شنبه آتی، ادامه دارد، زیرا این 30 روز شامل روزهای کاری بوده و روزهای تعطیلی در آن محاسبه نمی شود.

بر اساس خبر، علاوی برنامه های دولت خود را شامل اجرای برنامه های وزارت خانه ها در 30 روز، انجام مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام طی یک سال، تشکیل هیئتی برای مبارزه با فساد، تصویب قانون دادگاه فدرال، خروج نیروهای مسلح از شهرهای عراق و شناسایی عوامل حمله به معترضین عراقی، انحصار سلاح در دست دولت، فزایش تولید برق، بازگشت داوطلبانه آوارگان به محل های سکونت خود، توسعه حوزه نفت عراق و حل مشکلات نفتی با اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق، اعلام کرده است.

پیشتر گفتگوهای میان هیئت کردستانی و علاوی در مورد تشکیل دولت بی نتیجه بوده و در حالی که وی تاکید می کند خود شخصا وزرایی بی طرف و مستقل و بدون گرایشات حزبی را برای تصدی مناصب وزارتی سهم کردها در کابینه دولت انتخاب و منصوب می کند،کردها خواهان این هستند که اقلیم کردستان (احزاب سیاسی ) خود وزرای کرد در دولت را انتخاب کنند.

سایت خبری ناس کرد به نقل از یک منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود، گزارش داده که برهم صالح رئیس جمهور عراق برای حل اختلافات میان کردها و محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور، پیشنهاد داده که کردها یک منصب جدید را در دولت تحت عنوان معاون نخست وزیر عراق برای امور اقلیم کردستان ، در قبال دادن رای اعتماد به دولت علاوی، در دست بگیرند.

قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، محمد حلبوسی، رئیس مجلس برگزاری آن را به شنبه موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به امروز یک شنبه 11 اسفند موکول شده جایی که راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

کد خبر 255341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha