ویروس کرونا، تهدیدی جدی علیه صنعت گردشگری ترکیه

سرویس ترکیه - با شیوع ویروس کرونا در اطراف مرزهای ترکیه و بستن مرزهای زمینی و هوایی ترکیه با کشورهای عراق و ایران و همچنین تعلیق پروازهای چین – ایتالیا – کره جنوبی به ترکیه و بالعکس، صنعت گردشگری ترکیه به خصوص در آستانه عید نوروز با بحران بسیار عمیقی روبه رو شده است.

ترکیه با داشتن اماکن تاریخی، تفریحی و میراث غنی فرهنگی یکی از «کانون ‌های گردشگری جهان» به ‌شمار می ‌آید و در چند دهه اخیر صنعت گردشگری رشد فزاینده ‌ای در اقتصاد این کشور داشته است. در سال 2018، کل تولید ناخالص ملی در ترکیه حدود 766.51 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از آن 95.6 میلیارد دلار یعنی حدود 12.1 درصد بود. گردشگری ساحلی ترکیه تحت عنوان گردشگری «سه‌ گانه خورشید، دریا و شن» در کنار انواع دیگری از گردشگری مانند گردشگری سلامت، ورزش‌ های طبیعی، تفریحات زمستانی و ماجراجویی و بازدیدهای تاریخی ترکیه را به یکی از کشورهایی تبدیل کرده است که سالیانه درآمد قابل توجهی از این صنعت به دست می آورد.

کشور ایران در کنار کشورهای آلمان، روسیه، عراق، بلغارستان و گرجستان، کشورهایی هستند که بیشترین گردشگر را به ترکیه فرستاده و این کشورها در صنعت توریسم برای ترکیه اهمیت فراوانی دارند. به خصوص کشور ایران در سال های گذشته در آمار ماهیانه وزارت گردشگری ترکیه در ماه مارس – آوریل به دلیل وجود تعطیلات نوروزی در ایران در رتبه اول ورود گردشگر خارجی به ترکیه قرار گرفته و ترکیه درآمد قابل توجهی از ورود این گردشگران ایرانی را به کشورشان در تعطیلات عید نوروز به دست می آورد. به خصوص شهرهای مرزی وان و ایغدیر در تعطیلات عید نوروز پذیرای مهمانان بیشمار ایرانی هستند که این مسئله باعث رونق اقتصادی این شهرهای مرزی ترکیه نیز شده است.

اکنون با شیوع ویروس کرونا در اطراف مرزهای ترکیه و بستن مرزهای زمینی و هوایی ترکیه با کشورهای عراق و ایران و همچنین تعلیق پروازهای چین – ایتالیا – کره جنوبی به ترکیه و بالعکس، صنعت گردشگری ترکیه به خصوص در آستانه عید نوروز با بحران بسیار عمیقی روبه رو شده است. در تعطیلات نوروزی سال 1398 به گفته رئیس کمیته دفاتر خدمات مسافرتی ایران 400 هزار سفر خارجی توسط شهروندان ایرانی به ثبت رسیده است که بخش قابل توجهی از این سفرها به مقصد ترکیه بوده است. بیش از 70 درصد رزرو هتل های آنتالیا در نوروز سال های گذشته توسط ایرانی ها صورت گرفته و تعداد گردشگران ایرانی در شهرهای مرزی همچون وان بیش از ظرفیت هتل ها بوده است به نوعی که استانداری وان اتاق های استانداری را برای اقامت در اختیار ایرانیان قرار می داد.

اقتصاد شهرهایی مانند وان تا اندازه ای به گردشگران ایرانی وابسته است که اگر در جاده جمهوریت وان قدم بزنید کمتر مغازه ای را مشاهده می کنید که نوشته ای به زبان فارسی نداشته باشد. حتی دانستن زبان فارسی در وان به معنی امتیازی برای یافتن شغل بهتر در زمینه فروشندگی به حساب می آید.

حال با توجه به تمامی این ها در 20 روز مانده به آغاز تعطیلات عید نوروز تمام مرزهای زمینی و هوایی ایران و ترکیه بسته شده است و ویروس کرونا در حال وارد کردن ضربه ای مهلک به اقتصاد ترکیه در زمینه صنعت گردشگری است. علاوه بر این تهدیدی که در صورت عدم تحقق فرضیه "از بین رفتن ویروس کرونا با گرم شدن هوا" می تواند صنعت گردشگری ترکیه را متزلزل کند به مراتب گسترده تر و شدیدتر هم خواهد بود.

خبرگزاری کردپرس/سرویس ترکیه

کد خبر 255311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha