با اخبار کرونایی به صنعت دامپروری کشور آسیب نزنیم/ *شاهین فکور

در روزهای اخیر ویروس COVID 19 و بیماری کرونا به نام آشناترین واژه رسانه ها، شبکه های اجتماعی، مطبوعات،آحاد جامعه و حتی سران دولت تبدیل شده است.

ضمن اینکه لزوم این توجه در حد شایسته و متناسب با اهمیت آن مورد تأیید است، لکن ورود موضوع به عرصه های غیرمرجع و بدون تخصص موجب می گردد اطلاعات و اخبار ناصحیح و غیرکارشناسی در جامعه منتشر گردد و نه تنها نگرانی در مردم را موجب می شود بلکه متناسب با جنس شایعات می تواند به بخش های مختلف کشور، از جمله تولید و برخی صنایع صدمه وارد کند.یکی از مصادیق این مهم، شائبه و حتی اخبار کذب انتقال ویروس کرونای جدیدCOVID 19 از طریق مصرف گوشت قرمز است. کروناویروس جنسی از ویروس های خانواده کروناویریده است که در این جنس،گروههای آنتی ژنی مختلفی وجود دارد که هرکدام از این عوامل آنتی ژنیکی پروتئین اختصاصی (Spike protein) دارند که با گیرنده های اختصاصی در سلول های میزبان و گونه های خاصی از حیوانات باند یا متصل می گردد. به عبارت ساده تر هرکدام از تیپ های ویروس کرونا، خاص یک میزبان یا گونه حیوانی است. در همین راستا بیماری های ناشی از ویروس کرونا برای ما دامپزشکان قریب به یک قرن است که شناخته شده است و می توان در این میان به اسهال کروناویروسی خاص گوساله ها، برنشیت عفونی خاص طیور، اسهال کرونایی خاص سگ، گاستروانتریت خاص خوک، پریتونیت کرونایی خاص گربه و حتی هپاتیت خاص موش اشاره کرد.

ذکر این مقدمات و کلیات را به این مهم پیوند می دهم که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر انتقال ویروس جدید کرونا COVID 19 به گاو و گوسفند (Food animal) وجود ندارد. لذا با توجه به اینکه گاو و گوسفند به کرونای جدید COVID 19 مبتلا نمی گردند ،گوشت قرمز نمی تواند منشا اولیه انتقال ویروس یا بیماری باشد. البته گوشت هم مانند هر شئی یا سطح دیگری ممکن است بطور ثانویه آلوده گردد که در این صورت با حرارت پخت از بین می رود. پس با انتشار اطلاعات غیرکارشناسی توسط افراد غیرذیفن، از یک سو موجبات نگرانی مردم را فراهم نکنیم و از سوی دیگر به صنعت دامپروری کشور آسیب وارد نسازیم.

*متخصص بیماری های داخلی دامپزشکی

کد خبر 255076

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha