سناریوهای AKP برای HDP در انتخابات آتی

سرویس ترکیه - روزنامه جمهوریت در مقاله ای ادعا کرد که AKP با طرح سناریوهایی سعی در جذب آرای HDP دارد.

به گزارش کردپرس، مصطفی بالبای روزنامه نگار در یادداشتی که امروز در روزنامه جمهوریت منتشر شد، درباره سناریوهایی که حزب عدالت و توسعه (AKP) در پشت صحنه برای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) چیده است، به اهمیت این حزب در به هم زدن توازن بین دو ائتلاف حاکم و اپوزیسیون اشاره کرد. به نظر بالبای AKP برای این که بیشترین استفاده را از موقیعت HDP در سیاست ترکیه ببرد، تلاش می کند تا موضوعات مورد بحث HDP را تعیین کند.

بالبای در این یادداشت سناریوهای زیر را علیه HDP به تصویر می کشد:

«1. انحلال HDP، آنها می خواهند در مدت زمان بسیار کوتاهی پیش از برگزاری انتخابات آتی حزب را منحل کرده و زمانی برای تشکیل حزب جدید ندهند. به نظر می رسد این سناریو از سوی خودشان هم خیلی مورد توجه واقع نشد. زیرا احتمال دارد که با این کار موقعیتی عکس ایجاد شده و آرای این حزب افزایش پیدا کند.

2. حزب را منحل نکنند اما همه اعضای این حزب را با ایجاد ممنوعیت سیاسی از فعالیت مؤثر بازدارند و موجب خنثی شدن آنها شوند.

3. خرد کردن آرای HDP با هموار کردن مسیر تشکیل یک حزب جدید با همان آرایش سیاسی: آنها می توانند از این طریق دست کم بخشی از آرای این حزب را از آنها بگیرند. در این باره نقش آیهان بیلگن که در آخرین انتخابات محلی از سوی HDP به عنوان شهردار قارص انتخاب شد، در کجای این سناریو قرار دارد اما جالب است که نام او در این سناریو وجود دارد.

4. این که مانند برخی انتخابات گذشته با دادن وعده وعیدها به HDP، این حزب را به سمت خود بکشاند و آرای آن را به دست بیاورد. احتمال انجام چنین سناریویی بسیار دشوار به نظر می رسد، زیرا حکومت دیگر اعتباری برای خود باقی نگذاشته است.

5. فراهم کردن امکان شرکت HDP در انتخابات آتی مجلس، و حتی دادن فرصت به این حزب برای آوردن تعداد زیادی نماینده به مجلس اما با این شرط که از این حزب بخواهد در انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه پشت ائتلاف جهور (ائتلاف حاکم) بایستد؛ به نظر ما (احزاب اپوزیسیون) به دلیل دشوار بودن اجرای سناریوهای بالا، احتمال تمرکز حزب حاکم بر روی این گزینه بیشتر از موارد دیگر است. خبرهایی از تمرکز حکومت بر این سناریو به گوشمان می رسد.

علاوه بر سناریوهای بالا، لازم است توجمهان را به این نکته جلب کنیم که روند رسیدگی به پرونده HDP در یک ماه اخیر سرعت گرفته است. پرونده HDP در 17 مارس 2023 درست پیش از برگزاری کنگره حزب حرکت ملی (MHP) به جریان افتاد. این پرونده با چنان سرعتی آغاز شد که بکر شاهین رئیس دادستانی دیوان عالی مجبور شد پس از آن اصلاحاتی را در این پرونده انجام دهد.

در 5 نوامبر، HDP دفاع کتبی خود را به دادگاه قانون اساسی ارائه کرد. بلافاصله پس از آن، در نهم آبان، دادستان کل کشور نظر خود را در مورد انحلال این حزب به دادگاه ابلاغ کرد و خواهان تعطیلی HDP و ممنوعیت سیاسی برای نزدیک به 400 عضو این حزب شد.

در اوج ترافیک کاری مجلس، آنها پرونده لغو مصونیت قضائی 13 تن از نمایندگان HDP را به ریاست مجلس فرستاده اند.

اگر ادعا می کنید که همه این ها تصادف است، ما را «هالو» فرض کرده اید...»

کد خبر 23004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha