شناسایی ٨ هزار روستای در معرض بحرانِ ایران

سرویس آذربایجان غربی- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: هشت هزار روستای در معرض خطر کشور برای مقابله با بحران های احتمالی شناسایی شده‌ است تا براساس اولویت نسبت به مقاوم سازی آنها اقدام شود.

به گزارش کردپرس، محمدرضا شاملو در جلسه بررسی طرح های هادی روستاهای شهرستان مهاباد گفت: یکی از برنامه های اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی و رسیدگی به روستاهای در معرض خطر بلاهای طبیعی است تا قبل از اتفاق و حوادث غیرمترقبه نسبت به ایمن سازی آنها اقدام شود.

او با بیان اینکه مقاومت و ایمن سازی این روستاها براساس اولویت در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: امسال همچنین در قالب طرح ایمن سازی روستاها، ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون تا این فصل از سال ۶۰ میلیارد تومان آن محقق و در بین استان های مختلف توزیع شده است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای ایمن سازی منازل مسکونی در قالب احداث مسکن و ترمیم آنها میزان تسهیلات امسال از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داده شد و برای سال ۱۴۰۱ نیز برای هر واحد مسکونی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به مجلس پیشنهاد شده است که در قالب بودجه سال آینده به تصویب برسد.

شاملو ، با اشاره به گلایه روستاییان نسبت به دریافت مرحله ای وام مسکن، اضافه کرد: اهدای تسهیلات مسکن به صورت چهار مرحله بوده تا فرد متقاضی نسبت به رعایت اصول مهندسی اقدام کرده و همچنین راستی آزمایی هزینه ها برای بنیاد مسکن مشخص شود.

ق با اشاره به اینکه تمام دغدغه دولت کمک و حمایت از روستاییان است، گفت: وام های پرداختی به صورت سود ۱۸ درصد است که دولت حدود ۱۳ درصد آن را به بانک های عامل پرداخت کرده و مابقی که تنها کارمزد انجام مراحل پرداخت وام است، توسط روستاییان پرداخت می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۶۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از روستاهای کشور که دارای طرح هادی هستند به علت گذر زمان اکنون دوباره نیاز به بازنگری طرح هادی دارند.

شامل ، با بیان اینکه بازنگری طرح هادی روستایی نیاز به تامین اعتبارهای ویژه دارد افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده سالانه ۱۰ درصد روستاهای هر استان باید مورد بازنگری طرح هادی قرار گیرد که ظرف ۱۰ سال آینده تکمیل شود.

او با بیان اینکه منابع مالی دولت در همه بخش ها محدود است افزود: تنها برای بازنگری طرح هادی برای هر روستا به طور میانگین به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای افق ۱۰ ساله به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید

او با بیان اینکه آذربایجان غربی و به ویژه مهاباد دارای پتانسیل گردشگری است، اظهار کرد: برای روستاهای هدف گردشگری نیز در قالب طرح های بوم گردی بدون محدودیت و در صورت درخواست، آماده پرداخت تسهیلات هستیم.

ایرنا در پایان نوشت؛ در ادامه این جلسه که با حضور نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی و فرماندار مهاباد برگزار شد، نماینده دهیاری، بخشداری و شوراهای روستا این شهرستان به بیان مشکلات خود پرداختند.

کد خبر 23000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha