میزان مخازن آب شرب سردشت با استاندارد وزارت نیرو فاصله دارد

سرویس آذربایجان غربی- سردشت با کمبود مخزن آب شرب روبه رو است. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تایید این موضوع می گوید: «یک باب مخزن ٢ هزار مترمکعبی نیمه تمام وجود دارد که با تامین اعتبار عملیات اجرایی آن ادامه خواهد یافت». اما فرض اتمام این مخزن نیز میزان مخزن آب شرب سردشت باز هم با استاندارد وزارت نیرو فاصله زیادی دارد.

به گزارش کردپرس، هنوز هم 40 درصد شبکه فاضلاب شهری شهرستان سردشت بصورت کاملاً سنتی دفع می شود و این یک معضل جدی و مشکل اساسی برای مردم شهرستان مرزی و محروم سردشت ایجاد است.

وضعیت دفع فاضلاب در این شهرستان به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده و با گذشت زمان می تواند فاجعه جبران ناپذیری هم در حوزه زیست محیطی و هم حوزه انسانی و بهداشتی به بار بیاورد.

تهدید زیست محیطی فاضلاب شهری سردشت، نلاس و ربط

البته مشکلات حوزه دفع فاضلاب تنها مربوط به شهر سردشت نیست و شهرهای بالای 10 هزار نفری "نلاس" و "ربط" هم با این مشکل دست به گریبانند. هر چند که موضوع فاضلاب این دو شهر بسیار حادتر از مشکل شهر سردشت است چرا که کانال دفع فاضلاب شهرهای "نلاس" و "ربط" مستقیماً به مخزن سد سردشت و جایی که آب شرب مردم سردشت از آنجا تأمین می شود، هدایت می شود.

کمبود مخازن آب شرب در سردشت

در حوزه آب نیز، شهرستان سردشت 20 هزار انشعاب آب دارد که بر اساس استاندارهای لازم وزارت نیرو باید مخزن 20 هزار متر مکعبی در این شهر وجود داشته باشد اما ظرفیت فعلی مخزن آب شرب سردشت تنها 6 هزار متر مکعب است و یک مخزن 2 هزار متر مکعبی هم بیش از 5 سال است که در دست احداث است و با فرض اتمام آن نیز میزان مخزن آب شرب سردشت با استاندارد وزارت نیرو باز هم فاصله زیادی دارد.

همچنین در شهر جدید "نلاس" هم یک مخزن 500 متر مکعبی تعبیه شده است که در بیشتر فصول سال نمی تواند پاسخگوی نیاز آب شرب این شهر جدید باشد به ویژه در بیشتر ایام گرم سال مردم این شهر در یک شبانه روز تنها 5 ساعت از نعمت آب شرب برخوردار هستند. حتی در برخی از روستاهای شهرستان سردشت نیز مشکل تأمین آب شرب بسیار جدی است و در فصول گرم سال روستاییان از مشکلات کم آبی یا بی آبی گلایه منداند.

مخازن ذخیره آب شهرهای ربط و نلاس آغاز به کار می کنند

روز گذشته جلسه ای به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب وفاضلاب شهرستان سردشت در محل فرمانداری برگزار شد و مسئولان شهرستانی خواستار توجه به احداث مخازن ذخیره آب در شهرهای (سردشت، ربط، میرآباد و نلاس) و همچنین الحاق 52 روستای دیگر به مجتمع آبرسانی 41 روستایی شدند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این جلسه با بیان اینکه به لحاظ تامین آب شرب مردم، یکی از مدرن ترین تصفیه خانه های کشور در شهر سردشت در مداربهره برداری قرار دارد، گفت: این تصفیه خانه از محل منابع مالی بخش خصوصی احداث و درحال سرویس دهی است.

٥٢ روستای دیگر سردشت به مجتمع آبرسانی اضافه می شوند

حمیدرضا جانباز با تایید کمبود مخازن ذخیره آب در شهرستان سردشت، گفت: برای جبران این کمبودها، در یکی دو هفته آینده مخازن ذخیره آب شهرهای ربط و نلاس آغاز بکار خواهند کرد.

او افزود: در شهر سردشت نیز یک باب مخزن دو هزار مترمکعبی نیمه تمام وجود دارد که با تامین اعتبار عملیات اجرایی آن ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص تامین آب شرب روستاهای شهرستان سردشت نیز گفت: در حال حاضر عملیات آبرسانی به 41 روستا در قالب یک مجتمع در دست اجرا است که با فرصت بوجود آمده در لایحه بودجه، بنا داریم 52 روستای دیگر نیز به این مجتمع افزوده شود.

احداث تصفیه خانه فاضلاب ربط و نالاس ضروری است

او با بیان اینکه شهرهای ربط و نالاس قبل از تبدیل شدن به شهر دارای شبکه فاضلاب بودند، گفت: به لحاظ عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب، برای جلوگیری از بروز مشکلات زیست محیطی در منطقه احداث تصفیه خانه مورد تاکید است.

جانباز در پایان بر هماهنگی و پیگیری های لازم از سوی کمیسیون عمران مجلس در رابطه با اختصاص ردیف در بودجه 1401 برای تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای ربط و نالاس تاکید کرد.

کد خبر 22993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha