باید از کرد و کردستان در برابر سیاست همسان سازی حکومت ترکیه محافظت کنیم

سرویس ترکیه - رئیس انجمن نویسندگان بین النهرین از همه روشنفکران و نویسندگان کرد خواست تا از واژه های کرد و کردستان محافظت کنند.

به گزارش کردپرس، ایوب گوون رئیس مشترک انجمن نویسندگان بین النهرین، با بیان این که سبب اصلی عدم تحمل زبان کُردی از سوی حکومت پروژه همسان سازی است، از نویسندگان و روشنفکران کرد خواست تا از «کرد و کردستان» محافظت کنند.

به نوشته مزوپوتامیا گوون با بیان این که در آرشیوهای اسناد دوران عثمانی واژه کردستان به کرات مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: «در اسناد عثمانی جمله هایی مانند "این ترانه یک نغمه متعلق به ایالت کردستان است"، یا "این ترانه برای رئیس ایالت کردستان سروده شده است"، وجود دارند که نشان می دهند در دوره های تاریخی گذشته نیز کلمه کردستان به کرات مورد استفاده قرار می گرفته است. با این همه امروز حکومت می خواهد به این واژه ابعاد دیگری بدهد و ظرفیت تحمل شنیدن آن را از بین ببرد.»

گوون با اشاره به استفاده از یک قطعه موسیقی کردی قدیمی به نام «Batmanê Batmanê» که در افتتاحیه سد ایلیسو با سانسور مورد استفاده قرار گرفت گفت: «این یک نمونه از سیاست همسان سازی علیه کردها است. آنها به خوبی می دانند که تا زمانی که برخی واژه ها از سوی مردم استفاده می شوند، سیاست های همسان سازی حکومت علیه آن مردم کارساز نخواهد افتاد. برای همین هم شنیدن این واژه ها برایشان غیر قابل تحمل است. البته این موضوع مربوط به امروز نیست و سیاستی صدساله در جریان است. ما باید در برابر این سیاست همسان سازی صدساله موضع گرفته و برای برچیدن آن هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم.»

گوون با بیان این که زبان یکی از مهمترین عناصر پیوند اعضای یک ملت به یکدیگر است گفت: «همسان سازی در ابتدا زبان را نشانه گرفت. به قول یک فیلسوف که گفته بود اگر بخواهم ملتی را تصرف کنم ابتدا زبان آن را تصرف می کنم، در اینجا نیز همسان سازی با از بین بردن زبان سعی در از بین بردن هویت کردی در ترکیه دارد. با از بین رفتن زبان هویت این ملت نیز منسوخ خواهد شد. باید زبان کردی آموزش داده شود و کردها با فرزندانشان و همه در همه جا به زبان خود سخن بگویند.»

گوون با اشاره به اتفاقات اخیر از تمام مردم به ویژه روشنفکران و نویسندگان کرد خواست تا هر کس تا جایی که در توان دارد نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان دهد و از کرد و کردستان محافظت کند. او گفت: «استفاده از واژه های کرد و کردستان هیچ مشکلی ندارد و نباید از این کار پرهیز کرد.»

لازم به ذکر است در ماه های اخیر اتفاقات زیادی برای سانسور واژه های کرد و کردستان همچنین زبان کردی در ترکیه رخ داده است. شهرداری های مناطق تحت مدیریت حزب عدالت و توسعه (AKP) در فتحیه استانبول و گچی اورن آنکارا برنامه های استند آپ کمدی و کنسرت به زبان کردی را به دلیل کردی بودن زبان آنها لغو کردند. در سیرت فردی به دلیل گفتن جمله «اینجا کردستان است» بازداشت شد. یک عضو هیات علمی دانشگاه در الازیغ به دلیل نوشتن "بژی کردستان" در صفحه مجازی خود، از دانشگاه اخراج و بازداشت شد. واژه «Batmanê Kurdaye» از ترانه قدیمی باتمانه در افتتاحیه سد ایلیسو سانسور شد. روز گذشته نیز خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در نشست کمیسیون بودجه وزارت دفاع در مجلس به طور آشکاری اعلام کرد که ترکیه در هیچ کجای دنیا جغرافیایی به نام کردستان نمی شناسد.

کد خبر 21469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha