طرح تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس ایران تصویب شد

سرویس آذربایجان غربی- نماینده مهاباد در مجلس از تصویب کلیات طرح تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه‌های کشور خبر داد.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرنگار کردپرس گفت: کلیات طرح اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس و دانشگاههای کشور بعد از بررسی بحث و گفتگو و تهدید دفاع اینجانب و جمعی دیگر از نمایندگان با رای اعضای کمیسیون آموزش به تصویب رسید.

محمود زاده بیان کرد: در راستای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است نظام آموزشی زبان و ادبیات را برای زبان‌های محلی و اقوام از طریق وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری در حد امکانات موجود تدوین و اجرا کند.

او اضافه کرد: به نحوی که به موجب این نظام آموزشی تدریس ادبیات زمان های محلی و اقوام در مناطق سکونتی آنها در مدارس و مراکز آموزش عالی در کنار زبان فارسی مجاز باشد.

نماینده مجلس یازدهم گفت: اجرای این نظام آموزشی و روند تدریسی کتب برای مقاطع مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های آموزش و پرورش علوم و تحقیقات به تصویب هیئت وزیران می رسد.

محمودزاده تاکید کرد: تنوع و تکثر نیروهای اجتماعی و قومی جامعه را از ظرفیت ها و استعدادها برخوردار می سازد که بهره گیری مناسب از آن‌ها می‌تواند موتور رشد و توسعه همگرایی و همسازی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در پی داشته باشد.

نماینده مهاباد تصریح کرد: اجرای دقیق و کامل اصل پانزدهم قانون اساسی گامی مهم و بنیادین در راستای پاسخ به یکی از مهمترین مطالبات اقوام کشور است.

این این طرح با تدوین و درخواست نماینده مهاباد به همراه ۳۰ نماینده دیگر در مجلس ارائه شده است.

کد خبر 21452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha