مسکو در موضوع میانجیگری میان دمشق و اداره خودگردان جدی نیست

سرویس سوریه-سیاستمداران کوبانی در شمال سوریه بر این باورند که کشورهای قدرتمند حاضر در بحران سوریه بدون پیشروی جدی در مسیر راه حل سیاسی به دنبال دستیابی به منافع خود هستند.

موسی کنو، یکی از اعضای هیات رهبری حزب اتحاد دموکراتیک کُرد در سوریه در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به این موضوع که توافق اداره خودمختار با دمشق به معنای راه حل سیاسی برای سوریه است، اظهار کرد:مردم سوریه در شمال و شرق این کشور معتقدند که دستیابی به توافق بین دمشق و اداره خودمختار کُردستان سوریه به حل بحران های اقتصادی و جلوگیری از تهدیدات منطقه ای کمک می کند.

وی ادامه داد:به رسمیت شناختن اداره خودگردان از سوی دمشق مهم است، زیرا دولت سوریه همچنان از نمایندگی بین المللی برخوردار است و نماینده ای در سازمان ملل دارد.

وی افزود: اتحاد نهادهای اداره خودمختار با نهادهای دولتی و اتحاد نیروهای سوریه دموکراتیک با ارتش سوریه به استقرار نظم در سوریه کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت دمشق از نظر اقتصادی به بن بست رسیده است و این توافق ممکن است به آن‌ها کمک کند تا بر بحران ها غلبه کنند، زیرا به نیروهای آموزش دیده و سازماندهی شده سوریه دموکراتیک نیاز دارد.

به گفته این عضو رهبری حزب اتحاد دموکراتیک، همکاری دو طرف منجر می‌شود که تهدیدات ترکیه به پایان برسد و سرزمین های تحت کنترل ترکیه به سوریه برگردد.

گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه‌شنبه گفت که راه‌حل بحران سوریه نیازمند همکاری جدی واشنگتن و مسکو است.

وی در بیانیه‌ای به «اسکای نیوز عربی» افزود: اقتصاد در حال فروپاشی، تحریم‌های تحمیلی که تلاش‌ برای بازسازی را دشوارتر می‌کند و آتش‌بس شکننده در ادلب مسائلی است که وضعیت سوریه را بغرنجتر می‌کند.

کنو تصریح کرد: کشورهای مداخله گر در جنگ سوریه بدون هیچ گونه فشاری بر دولت سوریه به دنبال منافع خود هستند.

وی گفت: اگر روسیه در جستجوی راه حلی است که حقوق مردم شمال و شرق سوریه را تضمین کند، می تواند به توافقی بین اداره خودمختار و دمشق پافشاری کند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در تهدیدهای اخیر ترکیه علیه شمال سوریه، مشابه آنچه در عفرین در سال ۲۰۱۸ و سریکانی و گری‌سپی در سال ۲۰۱۹ رخ داد، مسکو به آنکارا چراغ سبزی نشان نداد.

با این حال موسی کنو معتقد است، روسیه تاکنون نقش فعالی در راه حل سیاسی برای سوریه نداشته است و تنها کاری که انجام داده است، صدور بیانیه هایی برای تحریک ترکیه برای دستیابی به منافع خود از طریق کُردها بوده است».

وی گفت: روسیه تا امروز نسبت به دمشق تعصب دارد و نقش خود را منصفانه ایفا نمی کند، اما باید مطلع شود، زیرا سوری ها خواهان یک دولت غیرمتمرکز، سکولار و پارلمانی کثرت گرا هستند که در آن حق شهروندی حفظ شود.

دیروز سه شنبه، الهام احمد، رئیس نهاد اجرایی شورای سوریه دموکراتیک گفت که مقامات شمال شرق سوریه پیشنهاد روسیه برای ورود ۳ هزار نیروی دولتی به شهر کوبانی را رد کرده‌اند.

او در اظهارات خود در میزگردی با عنوان «روشنفکر و چشم‌انداز راه‌حل سیاسی در سوریه» در رقه، امتناع آنها از پیشنهاد مسکو برای جلوگیری از تکرار سناریوی درعا در شهر کوبانی، توضیحاتی ارائه داد.

وی افزود: پذیرش راه حل سیاسی یا گفتگو با دولت سوریه به هیچ وجه به معنای واگذاری هیچ منطقه ای به نیروهای دولتی نیست.

روسیه همکاری نمی‌کند

گه‌لو عیسی، یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکرات کُرد در سوریه نیز به نوبه خود معتقد است که روسیه از زمان اتحاد جماهیر شوروی تا کنون در سوریه نفوذ داشته است.

وی گفت: مسکو کنترل نشست های آستانه را در دست دارد و مسئولیت ورود ترکیه به خاک سوریه را بر عهده دارد.

عیسی معتقد است، روسیه کلید راه حل سیاسی در سوریه را در دستان خود قرار داده است، اما متأسفانه سعی دارد از بحران سوریه مطابق با منافع دولت و علیه همه مخالفانش بهره برداری کند.

وی افزود:مواضع این کشور به عنوان یک کشور ضامن این امکان را نمی‌دهد که سوری‌ها به یکدیگر نزدیک شوند.

عضو رهبری حزب دموکرات کُرد در سوریه گفت: اداره خودگردان مناطق خود را از طریق روسیه به دولت سوریه تحویل نمی دهد، مشابه آن‌ چیزی که مخالفان در ادلب انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه های دولت دمشق و روسیه با تشدید تهدیدات ترکیه علیه شمال و شرق سوریه همزمان شده است.

عیسی گفت: دستیابی به توافق بین دولت و اداره خودگردان به این معناست که درصد زیادی از بحران‌های جامعه سوریه حل خواهد شد، اما این به معنای بازگشت به آنچه قبل از سال ۲۰۱۱ بود، نیست.

وی افزود: دولتی که خود را ضامن و میانجی برای مذاکره می بیند، منافع دو طرف را در نظر می گیرد و آنها را برای موفقیت آمیز بودن توافق تحت فشار قرار می دهد.

کد خبر 21443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha