6.5 درصد افراد بالای ۲۵ سال در کردستان مبتلا به دیابت هستند

سرویس کردستان - سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس مطالعه STEPS سال ۹۵، حدود 6.5 درصد افراد بالای 25 سال در استان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

به گزارش کرد پرس، بهروز اخوان با اشاره به شعار هفته ملی دیابت با عنوان (مراقبت دیابت امروز بیشتر از همیشه)، گفت: با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به دیابت این هفته با هدف آشنایی و اطلاع‌رسانی عموم مردم درباره این بیماری، عوارض و درمان آن نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه دیابت درمان‌ نشده می‌تواند عوارضی جدی از قبیل عوارض قلبی عروقی، رتینو پاتی نورو پاتی و نفروپاتی را به دنبال داشته باشد، افزود: به همین جهت می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های طولانی‌مدت پزشکی و غیرپزشکی برای بیماران، خانواده‌ آنها، مراقبین و نظام سلامت شود.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به دیابت در جهان روزانه درحال افزایش است، اظهار کرد: متاسفانه در جهان در هر 5 ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند.

اخوان با بیان اینکه بر اساس مطالعه STEPS سال ۹۵، حدود 6.5 درصد افراد بالای 25 سال در استان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، ادامه داد: از این تعداد ۴ درصد مردان و ۸ درصد زنان هستند.

وی با بیان اینکه یکی از بیماری های غیرواگیردار رایج در کشور دیابت است که نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند، یادآور شد: ۱۱ درصد افراد ۲۵ سال و بالاتر در کردستان پره دیابتی هستند.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: 3.3 درصد جمعیت روستایی و 7.7 درصد جمعیت ساکن در مناطق شهری کردستان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

اخوان با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد وقتی متوجه بیماری خود می‌شوند که دچار عارضه جدی شده‌اند، گفت: فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از مدیریت این بیماری است و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه، خود مراقبتی را بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به دیابت عنوان کرد و افزود: تحرک و فعالیت بدنی، سبک زندگی سالم، محدود کردن مصرف قند، چربی و شیرینی و مصرف مناسب میوه و سبزیجات تازه به کنترل این بیماری کمک می‌کند.

کد خبر 21426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha