آغاز پویش مردمی برای تامین آب شرب پایدار در بانه

سرویس کردستان- پویش مردمی تامین آب شرب پایدار شهرستان بانه با جمع آوری امضاء در پارک پانزده خرداد این شهر با همکاری انجمن مردمی محیط زیست بانه (پاژین) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار کرد پرس، عصر سه شنبه پویش تامین آب شرب پایدار بانه با همت انجمن مردمی محیط زیست بانه (پاژین) در پارک پانزده خرداد این شهر با جمع آوری امضاء شهروندان به منظور تامین آب پایدار و سالم به مدت یک هفته آغاز شد.

مدیر عامل انجمن مردمی محیط زیست بانه ( پاژین) در گفت وگو با خبرنگار کرد پرس گفت: انجمن پاژین برای برگزاری این پویش مردمی که یکی از خواسته های مهم مردم این شهر است از فرمانداری بانه مجوز دریافت کرد و خواستار حل مشکلات آب بانه شدیم.

حامد اسراری اضافه کرد: شهرستان بانه از سه سد سردشت، چراغ ویس و شهید کاظمی بوکان حق آبه دارد و 240 هکتار از زمین های بخش نمشیر زیر آب سد سردشت رفته در واقع 30 درصد از آب این سد در بانه تامین می شود.

وی با بیان اینکه مردم بانه از آب سالم و بهداشتی محروم هستند اظهار داشت: در صورتی که حق آبه مردم شهرستان بانه از این سدها تامین شود مشکل آب بانه حل می شود.

اسراری با اشاره به استقبال مردم این شهر از پویش تامین آب پایدار بانه گفت: تاکنون سه هزار امضاء جمع آوری شده و این پویش یک هفته ادامه دارد که از همه شهروندان درخواست می کنیم نسبت به این حق خود مسوولیت پذیر باشند.

وی ادامه داد: بسیار از مردم بانه در یک شبانه روز تنها یک ساعت آب دارند یا برخی از محلات آب ندارند و باید از حق آبه خود برخودار شوند.

مدیر عامل انجمن محیط زیستی پاژین بانه با اشاره به بهره برداری نامناسب از چشمه ها و آبهای جاری اظهار داشت: بهره برداری نامناسب باعث شده که اکوسیستم منطقه تغییر کند و بسیاری از حیوانات و خزندگان این منطقه به دلیل کم آبی از بین رفتند.

وی گفت: یکی از پیام های این پویش مردمی این است که از آقای رییس جمهور که نسبت به تک تک افراد جامعه احساس مسوولیت می کند درخواست می کنیم باتوجه به منابعی که آبی زیادی که داریم براساس قانون نسبت به تامین حق آبه مردم بانه اقدام کنند.

این فعال محیط زیستی با بیان اینکه آب های منطقه بانه به درستی مدیریت نمی شود افزود: علارغم کمبود آب در بانه آب این شهر در استان ها و شهرداری مصرف می شود با در مدیریت مصرف این آب نیاز مردم بانه باید در اولویت قرار بگیرد.

وی وجود چاه های عمق آب در خانه باغ ها یکی از عوامل مهم در آبی دانست و گفت: مجوزهای زیاد و غیر قانونی چاه های عمق آب برای خانه باغ ها صادر شده باعث افزایش آتش سوزی ها و تغییرات اقلیمی منطقه شده است.

کد خبر 21421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha