تاکید عمار حکیم بر گفتگو، بازنگری در روابط کشورهای منطقه و احترام متقابل برای حصول صلح و امنیت پایدار

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رهبر جریان الحکمە ملی عراق در اجلاس صلح و امنیت خاورمیانە کە در دهوک برگزار شد؛ بر ضرورت گفتگو، بازنگری در روابط کشورهای منطقه و احترام متقابل برای حصول صلح واقعی و امنیت پایدار در منطقە، تاکید کرد.

بە گزارش کردپرس، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در اجلاس صلح و امنیت در خاورمیانه با اشاره به چالش‌های موجود در خاورمیانه اظهار داشت: باید نگاه بین‌المللی به خاورمیانه تغییر کند و نگاه مبتنی بر بهره‌برداری از اختلافات اجتماعی و سیاسی ملت‌هایی که از تنوع فکری، دینی و مذهبی برخوردارند کنار نهاده شود.

وی ادامه داد: ما نیازمند شوراهایی در سطح منطقه‌ای هستیم که با یکدیگر کار کنند و متوجه خطرهای پیش رو باشند. بحران محیط زیست و تغییرات اقتصادی و چالش‌های اجتماعی و امنیتی باعث می‌شود که هیچ دولتی نتواند به تنهایی و بدون هماهنگی و همکاری منطقه‌ای موفقیتی کسب کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق مسیر رسیدن به سازوکارهای حل اختلافات و نزاع‌های حاکم بر منطقه را در سه بخش تشریح کرد و با برشمردن گفت‌وگوی سازنده در سطح منطقه‌ای به عنوان بخش نخست گفت: بدون بازنگری در روابط کشورهای منطقه بر پایه گفت‌وگو و احترام متقابل نمی‌توان صلح واقعی و امنیت پایدار در خاورمیانه داشت. اختلاف در منافع و دیدگاه‌ها و پروژه‌ها موضوعی طبیعی و منطقی است، اما پررنگ‌ کردن آنها و تبدیل کردن آنها به مسائل وجودی و تلاش برای حل و فصل آنها از راه شکستن اراده یکدیگر و امثال آن مسائلی غیر طبیعی و غیر واقع‌بینانه است.

حکیم با بیان اینکه انتقال از صورت‌بندی مشکلات در هم تنیده و بلاتکلیف و پیچیده به صورت‌بندی تفکیک پرونده‌ها گام اصلی برای گفت‌وگوی سازنده است، عنوان کرد: کشورهای ما باید مشکلات را به صورت پرونده‌های تخصصی و هر یک را جداگانه بررسی و حل و فصل کنند و منافع دوجانبه را اولویت دهند و در این باره نگاه فنی را جانشین نگاه صرفا سیاسی کنند.

وی در تشریح گام دوم تاکید کرد که رهبری و زعامت منطقه نیازمند الگوهای موفق به دور از زور بازو و اقدامات نمایشی و مقطعی است و ادامه داد: رقابت مثبت در سازندگی و تحقق جهش‌های علمی، فناوری و اقتصادی در راستای پیشرفت کشورهای منطقه باید جایگزین نزاع بر سر رهبری و زعامت منطقه شود. اینگونه گام‌های سازنده موجب بهبود موقعیت کشورها پای میز مذاکره برای توسعه منافعشان در سطح منطقه و ایجاد فضاهای امن برای تبادل منافع میشود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق سومین گام برای حل اختلافات منطقه‌ای را شراکت‌های بزرگ در سطح منطقه‌ای در همه عرصه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی دانست و تصریح کرد: شراکت‌های بزرگ و سرمایه گذاری‌های عظیم و پروژه‌های مشترک و منافع درهم‌تنیده و روابط متقابل همگی راه حل‌هایی است که می‌توان با آنها نزاع‌ها را پایان داد و قدرتی عظیم‌تر و فرصت‌های بیشتر و آینده‌ای درخشان‌تر و امن‌تر ساخت.

کد خبر 21419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha